Motorsport.hu|2025. 12. 09. 11:37
A mai napon teljesítenek utoljára szolgálatot az idei autók, melyeket némileg átalakítottak, hogy a leszorítóerő szintje közelebb legyen a 2026-ban várt értékekhez. A csapatok ennek részeként pedig átdolgozott első szárnyakat is bevetnek, és ezek közül a Mercedes megoldása azonnal felkeltette az emberek figyelmét.

Az abu-dzabi tesztet öszvérautókkal teljesítik az alakulatok, mert ezzel egy fokkal jobban lehet szimulálni a 2026-os körülményeket. Mindenki kisebb szárnyállásokkal megy, és az autók hasát is jobban megemelik, hogy csökkenjen a leszorítóerő.

Egy érdekes aspektus, hogy az FIA engedélyezte a csapatoknak a különféle prototípusok használatát. Az egyik terület, ahol lehetőség van erre, az első szárnyat érinti. Azt ugye tudjuk, hogy jövőre eltűnik a ma ismert DRS, és a helyét az aktív aerodinamika veszi majd át, ami azt jelenti, hogy a hátsó mellett az első szárny is „nyílni” fog minden egyenesben.

A jövő kapcsán pedig az egyik legérdekesebb megoldást a Mercedesnél láthatjuk, méghozzá Andrea Kimi Antonelli autóján. Azt ugyanis felszerelték egy „egyenesbeli üzemmód” nevű rendszerrel, ami lehetővé teszi, hogy az első szárny kisebb légellenállást generáljon az egyenesekben.

A megoldást persze aligha lehet kiforrottnak tekinteni, hiszen a lényege, hogy a felső szárnylapokhoz egy állítórendszert csatlakoztattak, amely csöveken keresztül van összeköttetésben az autó orrával. Ez lehetővé teszi, hogy a szárny az egyenes szakaszokon alacsony leszorítóerős állásba kerüljön, ami így megmutatja, hogy nagyjából mire lehet majd számítani a következő idényben.

A jövő évi autók végső megoldása persze ennél jóval kifinomultabb lesz, és nem fogunk az orrkúpból kiálló csöveket látni, de mindenesetre érdekes megnézni, hogy mivel próbálkoznak a csapatok. A Mercedes mellett egyébként a Ferrari is elhozta a saját megoldását, melyet egy privát teszt keretében már korábban kipróbáltak.

Amellett, hogy ezzel az istállók korai betekintést nyerhetnek az aktív aerodinamikába, a prototípusok a Pirellinek is értékes adatokat szolgáltatnak. Az olasz gumigyártó ugyanis össze tudja hasonlítani az aktív első aerodinamikával és a nélküle futó öszvérautók teljesítményét és viselkedését.

Az első szárnyak mellett bizonyos alakulatok átdolgozott felniket is tesztelnek Abu-Dzabiban, és ezek szintén egyfajta hibrid megoldást képeznek a jelenleg használt, illetve a jövőre érkező felnik között.

Fontos azonban kiemelni, hogy mivel ideiglenes megoldásokról van szó, teljes mértékben még nem lehet szimulálni, mi vár majd a mezőnyre a 2026-os autókkal, így ezt a tesztet nem lehet teljes egészében reprezentatívnak nevezni, a köridők pedig tulajdonképpen semmit sem számítanak.

Élő közvetítés