A Ferrari szerint sokkal harmonikusabb Lewis Hamilton és a csapat közötti kapcsolat, mint ahogyan azt kívülről sokan gondolják, még ha a 2025-ös szezon valóban nem is alakult zökkenőmentesen. A maranellóiak elismerték, hogy alábecsülték az alkalmazkodás nehézségeit, de határozottan tagadják, hogy komolyabb feszültség lenne a hétszeres világbajnok és a csapat között.
A szezon elején Hamiltonnak már reagálnia kellett azokra a találgatásokra, amelyek szerint feszült a viszonya új versenymérnökével, Riccardo Adamival, mivel a rádióforgalomban időnként kemény hangnemet ütöttek meg egymással. Hamilton azonban akkor is hangsúlyozta, hogy nincs köztük probléma, sőt, szerinte más pilóták – például Max Verstappen – még élesebb hangnemben kommunikálnak a mérnökeikkel.
A Ferrari pályaműveleti vezetője, Matteo Togninalli most újra igyekezett tisztázni a helyzetet. Úgy látja, hogy az újságírók és a szurkolók gyakran túlzottan negatívan értelmezik a külső jeleket, miközben a valóság egészen más képet mutat.
„Amikor egy versenyző csapatot vált, különösen egy olyan tapasztalt pilóta esetében, mint Lewis, aki tíz évet töltött el ugyanannál az istállónál, az mindig komoly kihívás mindkét fél számára” – magyarázta Togninalli. „Minden csapatnak megvan a maga működési módja, és amikor valaki hosszú időn át megszokott egy bizonyos közeget, nehéz egyik napról a másikra átállni.”
Szerinte az is hozzájárult a helyzet félreértelmezéséhez, hogy a Ferrari idén nem tudott harcban lenni a világbajnoki címért, ami természetes frusztrációt szült.
„Ha mindezt kontextusba helyezzük, akkor érthető, hogy Lewis korábban bajnoki címekért küzdött, most pedig nem értük el ezt a szintet. Ez önmagában is feszültséget szül, ami kívülről úgy tűnhet, mintha rossz lenne a kapcsolatunk.”
„Pedig amit Lewis-szal építünk, az kifejezetten pozitív. Tíz év után most új közegbe került, és alig tíz hónap alatt már most nagyon erős kötődés alakult ki közte és a csapat között.”
Togninalli szerint a szezon közben mutatott frusztráció és a gyengébb eredmények miatt alakulhatott ki az a kép, hogy Hamilton nem találja a helyét a Ferrarinál, de ő ezt erősen túlzónak tartja.
„Az, amit kívülről látni, sokkal rosszabbnak tűnik, mint amilyen valójában. A frusztráció és az alkalmazkodás hiánya valóban szerepet játszott, és talán mi is, Lewis is alábecsültük, hogy mennyi idő kell ehhez. De biztos vagyok benne, hogy idővel minden egyre jobb lesz.”
A Ferrari teljesítményével kapcsolatban Togninalli elárulta, hogy a 2025-ös idény legnagyobb kihívását az időmérős teljesítmény ingadozása jelentette. A versenytempójuk ugyan többnyire erős volt, de az időmérőkön gyakran nem tudták kihozni az autóból a maximumot.
„A szezon 90 százaléka az időmérőn dől el. Ha elöl rajtolsz, elöl is végzel. Ha hátulról indulsz, szinte lehetetlen előzni, hacsak nem történik valami rendkívüli” – fogalmazott.
A szakember szerint az idei Pirelli-gumik különösen érzékenyek az egykörös teljesítményre, mivel bár tartósabbak, hajlamosabbak a túlmelegedésre, ami megnehezíti az optimális hőmérsékleti tartomány elérését.
„A gumifelkészítésen múlik 2-3 tizedmásodperc is egy körön, és ez hatalmas különbséget jelent. Ezen dolgoztunk a legtöbbet, és ezen a téren már látunk előrelépést. De persze más tényezők is közrejátszanak.”
Példaként hozta fel a Las Vegas-i időmérőt, ahol Hamilton egy bóját eltalálva vesztett értékes időt, míg Charles Leclerc esetében az időzítés nem jött ki jól, így nem tudta befejezni az utolsó gyors körét a Q3-ban.
Togninalli szerint tehát a kulcskérdés idén a gumik kezelése volt, amivel nemcsak a Ferrari, hanem az egész mezőny küzdött.
