Kiss Sándor|2025. 12. 16. 18:08
Marc Surer szerint a Ferrari gyengébb szerepléséért részben a technikai igazgató elvesztése okolható.

A Ferrari számára csalódást keltő véget ért a 2025-ös Forma–1-es idény, hiszen öt év után először nem sikerült bekerülniük a konstruktőri világbajnokság első három helyezettje közé. A csapat nemcsak, hogy győzelem nélkül zárta a szezont, de végül csak a negyedik helyen végzett az összetettben, hasonlóan ahhoz, mint legutóbb 2020-ban, amikor még Sebastian Vettel is tagja volt az alakulatnak.

A szereplés visszaesésének egyik lehetséges okáról a korábbi F1-es pilóta, jelenleg szakértőként dolgozó Marc Surer beszélt a Formel1.de YouTube-csatornáján. Elmondása szerint őt nem érte különösebben váratlanul a Ferrari gyengélkedése, ugyanis – mint fogalmazott – „volt egy ember, aki elhagyta a Ferrarit, és aki az elmúlt években rendre nagyon jó autót épített”. Majd hozzátette, hogy ez az ember Enrico Cardile.

Cardile 2024-ben jelentette be, hogy elhagyja a Ferrarit, és az Aston Martinhoz igazol. Bár – ahogyan Surer is rámutatott – az előző évek konstrukciói sem hozták el a világbajnoki címet Maranellóba, futamgyőzelmeket így is szereztek velük. „A talajhatásos korszak kezdete óta a Ferrari mindig jó autót rakott össze. Lehet, hogy később elrontották a kivitelezést, de maga az alap mindig erős volt” – mondta.

A 2024-es idényben például a Ferrari egészen az utolsó futamig, Abu-Dzabiig versenyben volt a konstruktőri bajnoki címért. Végül a McLaren szerezte meg a trófeát, mindössze 14 pontos előnnyel. Egy évvel később azonban a wokingiak több mint kétszer annyi pontot gyűjtöttek, mint a Ferrari – 833-mal zárták az évet, míg a maranellóiak mindössze 398 egységet gyűjtöttek.

„A Ferrari tudta, hogy egy kincset veszít el”

Surer meggyőződése, hogy a teljesítménybeli visszaesés egyik fő oka épp Cardile távozása volt. A 2025-ös SF-25-ös modell még az ő irányításával kezdett formát ölteni, ám 2024 nyarán végül elhagyta Maranellót. „A Ferrari ezt követően fél évre el is tiltotta a munkától, vagyis már akkor tudták, hogy egy igazi kincs csúszik ki a kezeik közül” – hangsúlyozta a szakértő, aki szerint Cardile elvesztése alapjaiban változtatta meg a Scuderiát.

Surer kiemelte azt is, hogy Cardile a szó szoros értelmében „ferrarista” volt: „Egész karrierje a Ferrarinál telt, és úgy vélem, egyszerűen új kihívásokra vágyott. Lawrence Stroll ajánlata az Aston Martinnál pedig olyan lehetőség volt, amelynek nem tudott ellenállni.”

A Ferrari hivatalosan azzal magyarázta a 2025-ös eredmények elmaradását, hogy már viszonylag korán leállították az SF-25 fejlesztését, hogy teljes figyelmüket a 2026-os szabályváltozásokhoz igazodó új konstrukcióra fordíthassák.

Hogy ez az előrehozott fókuszváltás mennyire bizonyul sikeres stratégiának, arra csak a jövő év első versenyei adhatnak választ, amikor az F1 új technikai korszakába lép.

Élő közvetítés