A Ford hivatalosan csak 2026-ban tér vissza a Forma-1-be a Red Bull partnereként, ám a jelek szerint a gyártó már most jóval aktívabban részt vesz a projektben, mint ahogyan azt az eredeti megállapodás ígérte.
Míg 2023-ban csupán egy kereskedelmi megállapodás született, amely alapján a Ford név felkerült a Red Bull motorprogramjára a Honda helyett, az együttműködés azóta jelentősen kibővült. A szponzorációból valódi technikai partnerség lett, amelynek célja a jövőbeli erőforrás fejlesztése.
Az autóipar történetében több hasonló eset is volt, amikor egy gyártó előbb csak motorszállítóként vagy támogatóként jelent meg a színpadon, majd teljes egészében átvette az adott istállót.
A Renault 2001-ben előbb a Benettont látta el motorral, majd rövid időn belül átalakította azt saját gyári csapattá. Hasonló utat járt be a Honda a 2000-es évek közepén a BAR felvásárlásával, és a BMW is, amikor a Williams partnereként eltöltött időszak után a Sauber felvásárlása mellett döntött.
A Mercedes példája is emlékezetes, ugyanis évekig csak a McLaren motorgyártójaként működött, ám a Honda kivonulása és a Brawn GP sikere után gyorsan saját csapatot indított, amely Lewis Hamilton vezetésével a 2010-es években meghatározó erővé vált.
A Ford sem először kerül ilyen helyzetbe. A kilencvenes évek végén Sir Jackie Stewart csapatát támogatta, majd átvette, és Jaguar néven indult a világbajnokságban. Ez a projekt azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és végül a Red Bull 2005-ös felvásárlása hozott új korszakot a Milton Keynes-i alakulat életében.
Most, húsz évvel később a Red Bull helyzete ismét törékenynek tűnik, hiszen nemrég még Max Verstappen dominálta a futamokat, miközben a háttérben egy rendkívül tapasztalt szakembergárda dolgozott. Azóta azonban jelentős változások történtek, Christian Hornert idén júliusban menesztették, és több kulcsfigura – köztük Adrian Newey, Jonathan Wheatley és Rob Marshall – is távozott. A csapat jelenlegi erejét szinte kizárólag Verstappen tartja össze, miközben a Racing Bulls időnként gyorsabbnak bizonyul a második Red Bullnál.
A Red Bull ezzel minden korábbinál bizonytalanabbnak tűnik, ugyanis az első években bár középcsapatként szerepeltek, mindig látszott a fejlődés ígérete, amely végül a sikerkorszakhoz vezetett, most viszont sokan úgy vélik, a lendület végleg megtört.
A Ford szempontjából a helyzet ideális lehet. A márka történelme bővelkedika sikerekben, hiszen az ő motorjukkal szerezte meg Michael Schumacher első világbajnoki címét 1994-ben, míg a legendás DFV erőforrás a hatvanas évektől két évtizeden át dominálta a sportot. A hosszú távollét után nem lenne meglepő, ha a Ford teljes egészében visszatérne a szériába.
Bár hivatalosan a Red Bull nem jelezte, hogy hajlandó lenne eladni a csapatot, a 2026-os szabályváltozások körüli bizonytalanság sokak szerint új lehetőségeket nyithat. Már most pletykák keringenek arról, hogy a Red Bull erőforrása nem áll olyan jól a fejlesztésben, miközben a Mercedes állítólag előnybe került a jövő évi szabályok megértésében.
Ez mind olyan tényező, amely a Ford számára még vonzóbbá tehet egy esetleges felvásárlást, a kérdés csak az, hogy tanultak-e a korábbi, Jaguar néven futó sikertelen projektjük hibáiból.
