Miközben a Forma–1 vezetése a fiatalabb generációk igényeinek megfelelően a versenyek lerövidítését fontolgatja, a Williams csapatfőnöke, James Vowles egy merőben más koncepciót vázolt fel a sportág modernizálására. A szakember szerint nem a futamok hosszán, hanem a versenyhétvégék szerkezetén kellene változtatni.
Stefano Domenicali, a Forma–1 vezérigazgatója a közelmúltban felvetette, hogy a sportágnak alkalmazkodnia kell a megváltozott nézői szokásokhoz. "A jelenlegi formátumhoz szokott nézőknek megfelelő a mostani helyzet, de van egy jelentős csoport, amely csak a fontos pillanatokra kíváncsi" – fogalmazott az olasz szakember a Motorsport.com-nak, utalva arra, hogy a fiatalabb közönség számára túl hosszúak lehetnek a jelenlegi versenyek.
A Williams első embere azonban határozottan más álláspontot képvisel. "Érdekes kérdést vetett fel a Forma–1 vezetése azzal, hogy rövidítsük-e a versenyeket, vagy több sprintfutamot rendezzünk. Bár az idősebb generációhoz tartozom, határozott nemmel válaszolnék erre" – nyilatkozta Vowles a Business of Sportnak, majd hozzátette, hogy a termék pont olyan, amilyennek lennie kell.
Álláspontját a Holland Nagydíj példájával támasztotta alá. "Alex Albon remekül megfogalmazta: folyamatosan azt látta, hogy a körülötte lévők kicsúsznak. Teljesen kiszámíthatatlan volt, mi történik a rajttól a célig, de végig kellett nézni másfél órát, hogy megtudjuk a végeredményt. Ez teszi igazán izgalmassá a versenyeket."
A Williams csapatfőnöke a monacói újítást sem tartja célravezetőnek, ahol idén három különböző gumikeverék használatát tették kötelezővé. "Nevezhetjük látványosságnak, de végül mindenki ugyanott végzett, ahol kvalifikált, leszámítva néhány taktikai játszmát" – utalt arra a gyakorlatra, amikor egy versenyző szándékosan lassabban haladt, hogy csapattársa "ingyen" kiállhasson a boxba.
"Véleményem szerint nem ez az irány, amerre haladnunk kellene. A nézettségnek kellene meghatározóbb tényezőnek lennie. Nem feltétlenül kell rövidebbnek lennie a versenyeknek, de mivel a tartalom fogyasztása eltávolodik a hagyományos televíziózástól, át kell gondolnunk, hogyan juttatjuk el a közönséghez" – fejtette ki álláspontját.
A szakember szerint a jelenlegi 24 futamos naptár jelenti a maximumot. "Arra kérjük a nézőket, hogy az év felét szenteljék a Forma–1-nek. A hétvégéik fele a sportág követésével telik. Ez szerintem a határ, amit még elvárhatunk tőlük."
A megoldást a kétnapos versenyhétvégékben látja: "Szombatra és vasárnapra korlátozódna minden esemény. Ha elhagyjuk a pénteki napot, az évi 24 napot jelent. Két további versenyhétvégével ugyanannyi időt töltenénk pályán, mint most, viszont a termék jobb lenne, mert jelenleg túl sokat edzünk."
"Mérnökként természetesen szeretem a kísérletezést és az adatgyűjtést, de ha csak egy óránk lenne a kvalifikáció előtt, az teljesen más helyzetet teremtene" – magyarázta Vowles. "Több változatosságot és kiszámíthatatlanságot hozna a sportba. A pilótáink minden percet ki akarnak használni az autóban, mi mérnökök pedig minden lehetőséget meg akarunk ragadni az optimalizálásra. De a sport izgalmasabb lesz, ha például egy McLaren a 15. helyre kvalifikál, mert elrontottak valamit – és ez elő fog fordulni –, így változatosabb lesz a rajtrács."
A Williams főnöke szerint a rövidebb hétvégék nemcsak a nézők, hanem a csapatok szempontjából is előnyösek lennének, hiszen csökkenne a személyzet terhelése, miközben a sport lényegi elemei – a kvalifikáció és a verseny – változatlanul megmaradnának.