A McLaren Forma-1-es csapata egy olyan merész tervezési döntést hozott 2025-ös versenyautójával kapcsolatban, amelyet Gary Anderson szakértő szerint alig tudtak tesztelni a gyakorlatban, és ez jelentős kockázatokat hordozhat magában a szezon során.

A wokingi alakulat 2024-es konstruktőri világbajnoki címe után Andrea Stella csapatfőnök és csapata alaposan megfontolta a következő lépéseket. A tervezési folyamat során igyekeztek elkerülni azokat a csapdákat, amelyek miatt a Red Bull elvesztette a bajnoki címet az előző szezonban.

Bár a Red Bull 2023-ban egy kivételével minden futamot megnyert, a 2024-es autójuk már jelentős tervezési különbségeket mutatott.

A McLaren 2024-es fejlesztési stratégiája kiemelkedően sikeresnek bizonyult. Az első jelentős fejlesztési csomagot a Miami Nagydíjra szállították le Lando Norris autójához, ahol a brit versenyző azonnal kihasználta a lehetőséget és megszerezte pályafutása első F1-es győzelmét.

A csapat lendülete tovább folytatódott, amikor Oscar Piastri diadalmaskodott Magyarországon, ami hozzájárult ahhoz, hogy a McLaren 1998 óta először szerezte meg a konstruktőri világbajnoki címet.

Gary Anderson, korábbi F1-es tervező most a The Race F1 podcastjében részletesen elemezte az új MCL39-es autót. A szakértő figyelmét azonban megragadta egy olyan tervezési elem, amelynek hatékonyságát a csapat a gyakorlatban alig tudta vizsgálni a szezon előtt.

"A változtatás részben aerodinamikai célokat szolgálhat, és az anti-dive hatás megőrzését célozza, amit tavaly tapasztaltak az autónál", mondta Anderson.

"Leengedték az első felfüggesztés hátsó karját, ami csökkenti az anti-dive hatást, majd ezt kompenzálták a felső lengőkar felső elemének lejjebb helyezésével. Ez a megoldás közvetlenül befolyásolja az autó viselkedését fékezés közben és a kanyarok bejáratánál."

Az egykori tervező szerint ez egy különösen kockázatos lépés, mivel a szimulációs lehetőségek korlátozottak. "Ez egy merész húzás, mert szerintem nem lehet igazán alaposan szimulálni. Nyilvánvalóan meg tudják vizsgálni a terheléseket és azt, hogy gyakorlatilag mennyit mozog az autó, de a valódi visszajelzést csak akkor kapják meg, amikor a pilóta a pályán vezeti. A vezethetőség és az autó reakciói olyan összetett tényezők, amelyeket még a legfejlettebb szimulációs eszközökkel is nehéz előre jelezni."

Anderson megjegyezte, hogy a McLarennek rendkívül biztosnak kell lennie a döntésében, vagy rendelkeznie kell egy B-tervvel, ha a megoldás nem válik be. A szakértő szerint a csapat vagy olyan szimulációs képességekkel rendelkezik, amelyekről ő nem tud, vagy rendkívül magabiztosak az új koncepció sikerében.

A silverstone-i bemutató során látottak alapján a McLaren több előremutató lépést is tett annak érdekében, hogy megőrizze előnyét a mezőnyben. Az új autó számos területen mutat fejlődést, de Anderson szerint ez a konkrét megoldás különösen figyelemreméltó, mivel ilyen mértékű változtatás ritka a már bizonyított koncepciók esetében.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL