A 2025-ös szezon hajrája már önmagában feszült volt, ugyanis a világbajnoki címért zajló csata épp az Abu–dzabi Nagydíj hétvégéjén érkezett el a döntő pillanathoz, ám a pénteki szabadedzések után kiderült, hogy egy jól ismert rémálom újra felbukkant.
A jobb első gumi szemcsésedése ugyanis olyan méreteket öltött, amelyre a csapatok nem számítottak, miután az idei Pirelli-konstrukció más helyszíneken lényegében elnyomta ezt a jelenséget.
A pénteki adatelemzések arra utaltak, hogy a pálya aszfaltja most sokkal kevesebb tapadást kínál, ezért az autók a kelleténél jobban csúsznak, ami gyorsítja a szemcsésedést és növeli a kopást. Emiatt felmerült, hogy a korábban kézenfekvőnek tartott egykiállásos stratégia már nem biztos, hogy tartható.
Ez a McLaren számára különösen kellemetlen fejlemény, ugyanis az MCL39-ről régóta tudni, hogy érzékeny akkor, amikor a versenyt az első tengely viselkedése határozza meg. Lando Norris az idei Kínai Nagydíj sprintje után egyenesen úgy fogalmazott, hogy a front graining a „legrosszabb rémálma”, ezért most sem véletlen, hogy Wokingban nem fogadták kitörő lelkesedéssel a hétvége első megállapításait.
A pénteki tapasztalatok szerint két tényező együtt okozza a problémát. Az egyik az extrém alacsony tapadási szint, amelyet a pályát sújtó homok és az idei aszfaltállapot együtt idéz elő. A Pirelli vezető mérnöke, Simone Berra elmondta, hogy már az esemény előtti mérések is intő jelek voltak, ugyanis az idei tapadás lényegesen alacsonyabb, mint bármelyik korábbi Abu–dzabi hétvégén.
„A mérések alapján a tapadás szintje alacsonyabb a korábbi évekhez képest, ugyanis sokkal messzebb vagyunk attól, amit egy hete Katarban láttunk. A szezon egyik legalacsonyabb értékét kaptuk” – értékelt, majd arra is rámutatott, hogy a helyzetet tovább súlyosbította az a frissítés, amelyet a pályán a tavalyi futam óta végeztek el.
A kanyarok elején és végén elvégzett részleges újraaszfaltozás más típusú bitument hozott a felületre, amely a nagy sebességű íveken jobban károsítja az első tengelyen lévő gumikat.
„Ez az eltérő bitumen könnyebben idéz elő mechanikai sérülést a front tengelyen, ezért ezekben a gyors kanyarokban hamarabb megindítja a szemcsésedést” – mondta, hozzátéve, hogy a kisebb tapadás és az autók magas leszorítóereje együtt sajátos terhelési mintát hoz létre, ami tovább rontja a helyzetet.
A Pirelli magyarázata szerint nem csak az új felület a hibás, de ez indítja el azt a folyamatot, amelyből már sokkal gyorsabban lesz komoly probléma.
Ha a szezonzáró verseny végül valóban a szemcsésedés kordában tartásáról szól, akkor a legnagyobb vesztes akár a McLaren is lehet. Norris korábban Las Vegasban is utalt rá, hogy ez a jelenség mennyire nem kedvez neki.
„Mindig sokat küszködöm ezzel. Mostanra talán már nem én vagyok a legrosszabb a mezőnyben, de ettől még nehéz. Utálom az alulkormányzottságot, utálom, amikor az első tengely nem működik úgy, ahogy szeretném” – mondta, miközben elismerte, hogy ez az egyik olyan terület, ahol még mindig vannak hiányosságaik.
Berra ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a gond nem kizárólag a McLarent érinti, ugyanis a gyorsabb autók nagyobb terhelést adnak le a gumikra. „A gyorsabb autók magasabb stresszt generálnak, ezért a topcsapatoknál magasabb szinten jelentkezik a szemcsésedés, mint a mezőny végén” – tette hozzá.
Még a Red Bull is elismerte, hogy többet fogy a gumi, mint remélték. Gianpiero Lambiase szerint a helyzet sokkal kényesebb, mint amire számítottak.
„A gumik sérülékenyebbek voltak, mint vártuk. Úgy tűnik, a jobb első szemcsésedése a teljes mezőny számára problémát okoz, ezért meg kell vizsgálnunk, hogyan tudjuk növelni az élettartamot vasárnapra” – magyarázta, majd azzal egészítette ki a gondolatot, hogy a kopás is magasabb a vártnál, ugyanis most már egyáltalán nem biztos, hogy az egykiállásos stratégia működőképes.
A csapatok számára szombaton válik világossá, hogy a fokozatosan gumizó pálya mennyit enyhít a jelenségen, viszont jelenleg benne van a levegőben, hogy a futamon akár két eltérő stratégiai irány alakul ki. Lesznek, akik agresszívan két kiállásra építenek, míg mások megpróbálnak átvészelni egy hosszabb szemcsésedési fázist, hogy kitartsanak az eredetileg tervezett egykiállásos taktikán.
A helyzet külön érdekessége, hogy mindez alig egy héttel a McLaren katari stratégiai hibája után következett be, ezért a Red Bull lát fantáziát abban, hogy nyomást helyezzen a riválisra.
„Sok csapat számára továbbra is az egykiállásos a leggyorsabb opció, ugyanis Max akár megpróbálhatja a két kiállást is, hogy ezzel kényszerítsen ki hibát a McLarennél” – vetítette előre Berra.
Az Abu–dzabi hétvége tehát újabb váratlan problémával gazdagodott, ugyanis most nemcsak a tempó, hanem a gumik finom kezelése is döntő lehet a világbajnoki cím sorsában.
