Törő Ferenc|2025. 11. 28. 16:03
Hamilton számára hosszúra nyúlt a Ferrari első éve, alig várja már a szezon végét.

Az idény végéhez közeledve egyre érzékelhetőbb, mennyire megviselte Lewist Hamiltont első ferraris éve, ugyanis a brit klasszis nyíltan utalt arra, hogy már csak a naptárt lesi. A Ferrarihoz érkezve új fejezetet akart nyitni, ám a 2025-ös év minden várakozásától elmaradt, miközben a pályán és azon kívül is olyan helyzetekkel szembesült, amelyek fokozatosan elvették kedvét a folytatástól.

A Las Vegasban elért tizedik hely után például egyenesen azt mondta, hogy nemigen tudott bármit is pozitívumként felfogni, ugyanis a teljes hétvégéje inkább kimerítő volt, mint előremutató. A paddock zajában alig lehetett kivenni a mondatait, és ahogy teltek a hónapok, úgy váltak egyre szűkszavúbbá a reakciói, ami pontosan tükrözte az egész év hangulatát.

A pénteki időmérő különösen fájó pont volt számára, hiszen pályafutása során először fordult elő, hogy úgy fejezett be egy kvalifikációt az utolsó helyen, hogy közben nem hátráltatta technikai gond. A hétvége érzelmi lenyomata erősen rányomta bélyegét a szombati futam utáni értékelésére is, ami arról árulkodott, hogy a szezon kihívásainak súlya már-már bénítóan nehezedik rá.

A Ferrari elnökének, John Elkannak korábbi kérése után – miszerint a versenyzők beszéljenek kevesebbet – akár azt is lehetne mondani, hogy Hamilton csak alkalmazkodott.

A valóság azonban jóval összetettebb, ugyanis egy hétszeres világbajnoktól, aki 105 győzelmet és több mint kétszáz dobogót szerzett, ritka látvány az, amikor egy teljes szezonon át nem állhat fel a pódiumra, ráadásul éppen annál a Ferrarinál, amelyhez gyermekkora óta különleges kötelék fűzi. Nem túlzás azt mondani, hogy ez az év egy teljes kudarcsorozatnak tűnt számára.

Sokan bíztak abban, hogy a Mercedesnél megélt hullámvölgy után Maranellóban újra megtalálja a ritmust, ám a jelenlegi generációs autók vezethetőségi sajátosságai a Ferrarinál sem hozták el a megváltást. Ahogy telt az év, úgy vált egyre biztosabbá, hogy mindaz, amit a 2025-ös szezon elején remélt, korántsem áll közel ahhoz, amit végül valójában átél.

A legtöbben már a szabályváltást várják, ugyanis a 2026-ban érkező új technikai irány és erőforráskoncepció sokak szerint tiszta lapot jelenthet. Hamilton döntése is erre épült, hiszen úgy vélte, egy új korszak elején ismét megtalálhatja azt a fajta versenyzői inspirációt, amely az elmúlt években fokozatosan kikopott. Emiatt volt különösen meglepő, amikor Las Vegas után arról beszélt, hogy nincs benne különösebb várakozás a 2026-os évvel kapcsolatban, még ha később igyekezett is ezt árnyalni.

A paddockban szinte bárkit meg lehetne kérdezni arról, mennyire várja a következő szezont, ugyanis a legtöbb csapatnál már mindenki kimerült a hosszú idénytől. A Katarba érkező versenyzők és csapattagok többsége inkább a pihenésre gondol, mint a felkészülésre, ami előbb-utóbb újra elindul majd, hiszen alig több mint két hónap múlva már a szezon előtti teszteken kell talpon lenni.

A Ferrari versenyzője Katarban úgy fogalmazott, hogy az év végére óhatatlanul elfogy az energia, ezért most leginkább arra vágyik, hogy időt töltsön a családjával és feltöltődjön. Kiemelte, hogy a frusztráló helyzetek miatt sokszor a pillanatnyi érzelmek vezették, ám összességében továbbra is bízik abban, hogy a csapat képes lesz olyan autót építeni, amely visszahozza a régi motivációját.

A szezon ugyanakkor így is sokkal nehezebbnek bizonyult, mint előzetesen várta. Bár másoknak sem volt könnyű a csapatváltás, Hamilton számára mindez talán még megterhelőbb lett, ugyanis egy teljesen új környezetben próbált úgy teljesíteni, hogy közben az autó sem azt adta vissza, amire szüksége lett volna.

Különösen fájó összevetés, hogy az általa váltott Carlos Sainz a Williamsnél hamarabb megtalálta a ritmust, és a szezon során még a dobogóra is felállhatott. Eközben Hamilton a második félévben ugyan fokozatosan egyre közelebb került Charles Leclerc tempójához, mégsem sikerült áttörést elérnie.

A brit pilóta arról is beszélt, hogy nem aggódik különösebben amiatt, hogy még nem tudta felvenni a versenyt csapattársával, ugyanis Leclerc előnye annak is köszönhető, hogy hosszú évek óta ugyanazzal a mérnöki stábbal dolgozik, ami természetesen hatalmas előny. Hamilton ezzel szemben teljesen új szakemberekkel vágott neki a szezonnak, majd év közben is történt személyi változás a csapat körül, ami tovább lassította az összhang kialakulását.

A tél feladata egyértelmű lesz, ugyanis a Ferrari teljes csomagját át kell vizsgálniuk, hogy 2026-ra stabil alapot építsenek. Hamilton azt mondta, továbbra is hisz abban, hogy a csapat képes elmozdulni ebből a helyzetből, és bár jelenleg sok a hiányosság, meggyőződése, hogy ha mindenki elvégzi a saját feladatát, akkor jövőre végre előre léphetnek.

A tifosi támogatása külön fejezetet érdemelne, ugyanis Hamilton szerint az ő lelkesedésük adott erőt neki ebben a gyötrelmes évben is. Azt viszont nehezen élte meg, hogy nem tudott olyan eredményeket felmutatni, amelyek méltók a Ferrari rajongóihoz, jóllehet éppen ők voltak azok, akik minden versenyhétvégén érezhetően mögé álltak.

Az utóbbi hetekben egyre több hang szólt arról, hogy talán eljött számára a visszavonulás ideje, ám Hamilton ezt határozottan visszautasította. Úgy fogalmazott, hogy nem bánta meg, amiért aláírt a Ferrarihoz, ugyanis meggyőződése, hogy a hosszú távú építkezés időt és türelmet követel.

A 2025-ös idény ugyanakkor fájdalmas tanulságok sorát hozta számára, és minden korábbinál jobban érzi, hogy most szüksége van egy hosszú, nyugodt szünetre. Ez volt számára az a szezon, amely után valóban újra kell töltenie az akkumulátorokat.