Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint a Forma-1 motorgyártói elvileg egyetértenek a jövőbeli V8-as erőforrásokra történő áttéréssel, azonban úgy látja, pénzügyileg nem lenne ésszerű gyorsítani a folyamatot 2031 előtt.
Mohammed Bin Szulajm FIA-elnök aktívan szorgalmazza, hogy egyszerűbb, olcsóbb valamint könnyebb motorokat vezessenek be a F1 jövőbeli erőforrás-formulájában, sőt már 2029-ben szerette volna megvalósítani a változtatást, ami azt jelentette volna, hogy mindössze három szezonon keresztül használnák a jövőre bevezetésre kerülő hibrid motorokat.
A témáról szóló kezdeti tárgyalások Bahreinben zajlottak a F1 jelenlegi és jövőbeli gyártóival, Bin Szulajm pedig további egyeztetést hívott össze erre a csütörtökre Londonba, hogy részletesebben kidolgozzák a terveket.
Az Olasz Nagydíj hétvégéjének szombatján azonban a FIA-elnök értesítette az érintett erőforrás-gyártókat, hogy a találkozót elhalasztják későbbi időpontra, miután rájött, hogy nincs széles körű támogatás a 2029-es ütemterv mellett.
A jelenlegi FIA erőforrás-irányítási megállapodás értelmében a javaslathoz szükséges lett volna az FIA, a kereskedelmi jogok tulajdonosa, a FOM, valamint a gyártók nagy többségének támogatása.
Az Audi és a Honda azonban határozottan ellenzi a korai váltást, mivel éppen most fektettek be több százmilliót az 2026-2030-as ötéves szabályozásba, amelyre kifejezetten jelentkeztek, valamint amely sokkal nagyobb hibrid komponenst foglal magában, mint a jelenlegi szabályok.
A Mercedes és a Ferrari kompromisszumként támogatta volna a 2029-es váltást, de elutasította a teljes átalakítást három szezon után, mivel ez kettős befektetést jelentett volna.
„Mindannyian osztjuk azt a célt, hogy a legjobb lehetséges, látványos szabályozást alakítsuk ki a rajongói érdeklődés felkeltésére" - mondta Wolff a Motorsport.com szerint.
„Végül a V8 volt a legjobb konszenzus, természetesen szívó, nagy fordulatszámú motorral, energiavisszanyerő rendszerrel, amely továbbra is teljesítménybeli megkülönböztető tényező. Mindez pedig jól illeszkedik a fenntartható üzemanyaghoz."
A Mercedes vezetője hozzátette, hogy a legtöbb gyártó elutasította a kettős költségprogram futtatását. „A legtöbb gyártó azt mondta: 'Nem akarunk kettős költségprogramot futtatni, mert ez azt jelentené, hogy két év alatt új motort kellene fejlesztenünk.' Ezt nem akartuk" - magyarázta Wolff.
A csapatfőnök ugyanakkor jelezte, hogy az érintett motorgyártók - köztük a Red Bull partnere, a Ford, valamint a Cadillac, amely 2029-től tervezi saját erőforrások gyártását - ugyanazon az állásponton vannak a F1 jövőjével kapcsolatban.
„Most párbeszédről van szó Mohammed Bin Szulajmmal és Stefanóval [Domenicalival]. Mik az elvárásaik? Aztán minden gyártót, minden motorgyártót egy asztalhoz ültetve azt mondani: 'mit csinálunk most?'" - magyarázta Wolff.
„De van egy közös érdek, mondhatni. Igazán jó beszélgetések folynak most. Nagyon kiegyensúlyozott és racionális."
Fred Vasseur Ferrari-csapatfőnök szintén úgy érezte, hogy „nincs sietség" a döntéssel kapcsolatban, tekintve, hogy a 2026-os erőforrásokat még be sem vezették.
„Megbeszéléseket folytatunk, mert ez nem könnyű döntés" - tette hozzá a francia szakember. „Elég hamar találhatunk közös projektet, de nem sietünk, hogy ma vagy holnap döntsünk. Holnap a gyárban mindenki 2026-ra összpontosít."
„Van néhány téma, ahol megállapodást köthetünk az összes motorgyártó, az FIA és a Forma-1 között. Úgy gondolom, ez az F1 javát szolgálja. Érdemes megvitatni és megtalálni ezt a fajta megállapodást" - folytatta Vasseur.
Jonathan Wheatley, a Sauber csapatfőnöje - akinek csapata jövőre Audivá alakul - tovább erősítette a német márka pozícióját, ahogy belép a sorozatba.
„Alapvetően három pillér volt, amelyre az Audi a Forma-1-be való belépését alapozta" - mondta. „Az egyik egy rendkívül hatékony motor volt, a másik a fejlett hibridtechnológia, a harmadik pedig a fenntartható üzemanyagok."
„Nem gondolom, hogy a pozíciónk megváltozott volna ezzel kapcsolatban. Amennyire tudom, ebben a pozícióban maradunk nagyon hosszú ideig" - foglalta össze álláspontjukat Wheatley.
A motorgyártók tehát egyöntetűen támogatják a V8-as jövőt, azonban az időzítés kapcsán továbbra is eltérőek a vélemények. A 2031-es célkitűzés jelenleg reálisabbnak tűnik, mint a korábban tervezett 2029-es váltás.