A finn versenyző 2009 végén a Forma–1-re ráunva fordított hátat a szériának, majd a következő két évben elsősorban ralizott, de előfordult, hogy a NASCAR-ban is vendégszerepelt. Ahogyan később azonban Fernando Alonsóval is történt, úgy Räikkönen sem tudta teljesen elengedni a királykategóriát, így 2012-ben a Lotus színeiben tért vissza a mezőnybe.
A teljesítménye pedig igazán lenyűgöző volt a csapatnál töltött két idénye alatt, hiszen összesen 390 pontot szerzett, 13-szor állt dobogóra és két emlékezetes versenyt is meg tudott nyerni. Ezek a jó eredmények azonban szó szerint nagyon sokba kerültek az istállónak, mivel a Jégember szerződésében volt egy bónuszokra vonatkozó kitétel, amely kimondta, hogy minden egyes megszerzett bajnoki pontja után komoly összeg üti a markát.
A Räikkönent jól ismerő finn újságíró, Heikki Kulta a következőket írta a történet kapcsán: „Először a 2011-es Német Nagydíjon hallottam Räikkönen visszatérési terveiről. Abban az időszakban a Williamsszel tárgyalt, de az ősz folyamán aztán kiderült, hogy a Lotusszal állapodott meg, én pedig rögtön beszámoltam a szerződésről.”
„Lenyűgöző volt látni, milyen gyorsan tudott alkalmazkodni a távol töltött ideje ellenére. 2012 negyedik hétvégéjén, Bahreinben második lett. Később aztán simán győzött az abu-dzabi éjszakában, és az a november 4-e örökre velem fog maradni, főleg azok után, hogy felvettem a karácsonyra ajándékba kapott „Hagyjatok békén” feliratú pulóveremet.”
„Räikkönen összesen 390 pontot szerzett a Lotusnál töltött két idénye alatt. A csapatot vezető Gerard Lopéz biztosan nem számított ilyen eredményekre, és a megállapodás, mely szerint pontonként 50 ezer eurót kell fizetnie, majdnem csődhöz vezetett, hiszen ez a bónusz önmagában 19,5 millió eurót garantált Räikkönennek.”
Kulta ezek után megosztott egy másik sztorit is, amely hűen tükrözi Räikkönen egyenes és szókimondó személyiségét, amelyet oly sokan szerettek meg az évek alatt. Amikor a 2007-es bajnok még a McLarennél versenyzett, az istálló megkérte Kultát, hogy készítsen egy interjút a pilótájukkal a Racing Line-nak, amely akkoriban a wokingiak hivatalos magazinja volt.
„Egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy Räikkönen a legőszintébb pilóta, aki valaha megfordult az F1-ben. Ő nem politizál, és néha úgy válaszol a kérdésekre, hogy azt túl nyersnek lehet tekinteni. Ha valami olyasmit kérdezel tőle, ami szerinte hülyeség, akkor azt hamar tudatja is veled.”
„Ez az egyenesség nagyon is tetten érhető volt, amikor a McLaren sajtósa megkért, hogy készítsek vele egy interjút az MP4-19 első tesztnapját követően még 2004-ben. Az autó már 2003 novemberében pályára gurult, de Räikkönen nem vezette azt januárig, mert három hónapot pihennie kellett egy csuklóműtét miatt.”
„Megkérdeztem tőle, mik az első benyomásai az autóról. »Az egész egy rakás sz*r«, bökte ki finnül. Ezt az üzenetet persze nem továbbíthattam a magazinnak, ezért angolul azt írtam, az autó nem felelt meg teljes mértékben Kimi reményeinek… Amit mondott, ettől függetlenül igaz volt. Az MP4-19 az első hét versenyből hatszor kiesett, és csak nyolc pont állt a neve mellett, amikor megérkezett az MP4-19B” – idézte fel a múltat Kulta.
