A Nemzetközi Automobil Szövetség jóváhagyta a Forma–1 2026-os szabályrendszerének végleges változatát, amely számos újítást tartalmaz, köztük egy olyan rendelkezést is, amely lehetővé teszi az első szabadedzés meghosszabbítását a sprinthétvégéken, ha azt piros zászlóval megszakítják.
A változtatás különösen fontos lehet a csapatok számára, hiszen a sprint-formátumú hétvégéken mindössze egyetlen szabadedzés áll rendelkezésre a beállítások elvégzésére, mielőtt életbe lép a Parc Fermé szabályrendszer, amely lényegében befagyasztja az autók konfigurációját. A most elfogadott rendelkezés értelmében, ha az FP1-t a 45. perc előtt félbeszakítják, a versenyigazgató saját belátása szerint meghosszabbíthatja az edzést, akár a teljes 60 perces időkeret biztosításáig.
Korábban az edzésidő akkor is folytatódott, ha piros zászlóval megszakították a gyakorlást, ami sprinthétvégéken komoly hátrányt jelentett. Ilyen eset történt például a 2025-ös Miami és Austin Nagydíjakon is, ahol az egyetlen szabadedzést idő előtt le kellett állítani, így a csapatok értékes időt veszítettek a felkészülésből.
A módosítás kizárólag a sprint-formátumú hétvégékre vonatkozik, a hagyományos versenyhétvégék lebonyolítását nem érinti.
Új fejezet a szabálykönyvben
A 2026-os szabályrendszer részeként a FIA bevezetett egy új, „A szekció” névre keresztelt általános rendelkezéscsomagot is, amely egységes jogi keretet biztosít a különböző szabályterületek között. Ez az új szekció a pénzügyi szabályozás tapasztalataira építve szigorúbb struktúrát és pontosabb megfogalmazásokat tartalmaz, célja pedig az átfedések és ellentmondások elkerülése.
A szabályzat hat fő részre tagolódik: a sport-, technikai és működési szabályokra, valamint a csapatokra és motorbeszállítókra vonatkozó két pénzügyi szabályzatra, kiegészítve az új általános rendelkezésekkel. A cél, hogy ezek az egységesített keretek segítsék az átláthatóságot és a következetességet.
Szabályváltozások a versenyhétvégék menetében
A FIA további módosításokat is bejelentett, többek között a sprintidőmérőre vonatkozóan. Ezentúl akkor sem oldják fel a száraz gumira vonatkozó korlátozásokat, ha a pálya vizesnek nyilvánítása után felszárad. Ez azt jelenti, hogy a versenyzőknek továbbra is a meghatározott keverékeket kell használniuk: az SQ1 és SQ2 szakaszban közepes, míg az SQ3-ban lágy abroncsokat. A cél ezzel az, hogy elkerüljék a gumikészletek túlzott elhasználását, különösen a döntő szakaszban.
A csapatok számára kedvező változás, hogy a 2026-os szezonban ideiglenesen 60 főre emelkedik a pályán dolgozó operatív személyzet maximális létszáma, ezzel is megkönnyítve az új generációs autók kezelését. Emellett egyszerűsítették a versenymegszakítási és újraindítási protokollokat is.
A költségcsökkentés jegyében 2027-től már csak egyetlen előszezoni tesztet rendeznek, míg 2026-ban még három gyakorlásra kerül sor, amelyek közül az egyik zárt kapuk mögött zajlik majd.
Technikai pontosítások és a jövő víziója
A technikai szabályok terén is történtek pontosítások, például a karosszéria hajlítási tesztjeinek eljárásait illetően, amelyek eddig bizonyos értelmezési hézagokat hagytak. Emellett a hibrid erőforrások energiamenedzsmentjét szabályozó cikkelyek is módosultak.
Az FIA elnöke, Mohammed bin Szulajm úgy fogalmazott, hogy a 2025-ös szezon méltó lezárása volt a jelenlegi technikai korszaknak, hiszen hosszú idő után először hárman is esélyesek voltak a világbajnoki címre az utolsó futamon.
„Tizenöt év után először láthattunk olyan világbajnoki csatát, amely három versenyző között dőlt el az idényzárón. És micsoda verseny volt! Ez a szezon méltó befejezése volt a mostani technikai éráknak, miközben izgatottan tekintünk a 2026-os változások elé” – mondta, majd hozzátette, hogy a jóváhagyott új technikai szabályok biztonságos, fenntartható és látványos versenyzést fognak biztosítani.
„Köszönöm mindenkinek, aki részt vett ebben a folyamatban, amely új korszakot nyit a Forma–1 történetében” – zárta gondolatait a FIA elnöke.
-crop-1200x800_640x427.jpg)