hero image
dppi

Ez állhat a McLaren időmérős gyengesége mögött

Az MCL39 időmérős problémáival küzd a csapat, miközben versenytempója kiemelkedő.

A McLaren mérnökei intenzíven dolgoznak az MCL39-es versenyautó időmérős teljesítményének javításán, miután a miami versenyhétvégén tapasztalt elsöprő versenytempó ellenére a kvalifikáción továbbra sem sikerült megszereznie a rajtelsőséget. Andrea Stella csapatfőnök megosztotta, hogy az első tengely jelenti a konstrukció gyenge pontját, ami megnehezíti a pilóták dolgát, ugyanis szinte vakon kell vezetniük a határon.

Következetlen teljesítmény az időmérőkön

A versenyautó sajátos viselkedése komoly kihívások elé állítja a pilótákat. "Azt tapasztaljuk, hogy az autónk időnként rendkívül jól veszi a kanyarokat, azonban a pilótáink számára nehézséget jelent ezt következetesen megismételni" – nyilatkozta Stella a The Race-nek, majd részletesen kifejtette a problémát. A szakember szerint a pilóták számára különösen megnehezíti a helyzetet, hogy nem kapnak azonnali visszajelzést az autótól a rendelkezésre álló tapadásról, ehelyett kénytelenek az előző körben szerzett tapasztalataikra hagyatkozni.

A versenyeken megmutatkozó fölény részben a speciális fékhűtő légterelőknek, továbbá a kiváló leszorítóerőnek és egyensúlynak köszönhető, ami hatékonyan mérsékli a gumikopást. A futamokon előnyt jelent az is, hogy a pilóták egymás után több kört teljesíthetnek, így a pálya, a gumik és az autó állapota fokozatosan változik, lehetővé téve a korábbi körökből származó tapasztalatok felhasználását. Ezzel szemben az időmérőkön a tapadási határ jelentősen változhat két gyors kör között, ami több perces különbséggel követi egymást, így a pilóták nehezen tudják megítélni, mennyire feszíthetik a húrt.

Az első tengely okozza a gondokat

"A pilótákhoz érkező visszajelzések, különösen az első tengelyről, meglehetősen visszafogottak" – fogalmazott Stella. Ezt támasztják alá Lando Norris Miami előtt tett észrevételei is. "Vannak olyan tényezők, amelyek miatt nem érzem azt, amit szeretnék, pedig ez lehetővé tenné számomra, hogy a képességeimnek megfelelő szinten vezessek. Apróságokról beszélünk, nem arról, hogy az autó hirtelen vezethetetlenné vált. Ugyanakkor amikor századmásodpercekről vagy ezredmásodpercekről van szó az időmérőn, pontosan ezek miatt panaszkodom" – mondta a brit pilóta.

Folyamatos fejlesztések

A wokingi központban gőzerővel folyik a munka a probléma megoldásán. Stella nem részletezte, hogy aerodinamikai, mechanikai vagy ezek kombinációjából eredő gondról van-e szó. Felmerül annak lehetősége, hogy az egyedi felfüggesztési rendszer is szerepet játszik a jelenségben. Az első felfüggesztés kinematikáját és mechanikáját jelentősen módosították a hasmagasság stabilizálása és az áramlások elosztása érdekében, ami minimalizálja az alváz, köztük a pilótafülke mozgását. Bár ez kedvezően hat a padlólemez helyzetének stabilizálására, egyúttal szűri a pilótákhoz eljutó információkat, megnehezítve számukra a tapadási határ érzékelését.

A csapatfőnök megerősítette, hogy dolgoznak olyan módosításokon, amelyek kiszámíthatóbbá tehetik az autót, és több információt közvetíthetnek a határon történő vezetés során rendelkezésre álló tapadásról. Noha a McLaren versenytempója jelenleg kiemelkedő, a fejlesztések nemcsak az idei évre, hanem a jövőbeli konstrukciók tervezése szempontjából is meghatározó jelentőségűek.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL