Hegedűs László|2025. 12. 06. 20:46
Andrea Stella sportszerű versenyre számít a pole-pozíciót megszerző Verstappentől.

A 2025-ös Forma–1-es idény zárófordulójára Abu-Dzabiban kerül sor, ahol Max Verstappen a pole-pozícióból indulhat, közvetlenül a két McLaren, Lando Norris és Oscar Piastri előtt. A bajnoki címért még mindig versenyben lévő holland számára csak a győzelem elfogadható, ám még ezzel együtt is segítségre lenne szüksége ahhoz, hogy megszerezze ötödik világbajnoki címét.

Verstappen 12 pontos hátrányban érkezett a szezonzáróra Norris mögött, így akkor is csak akkor lehetne bajnok, ha megnyeri a futamot, miközben Norris legfeljebb negyedik helyen ér célba. Piastri hátránya 16 pont, így az ausztrálnak szintén a győzelem az egyetlen esélye, de még ez sem lenne elég, ha Norris a dobogón végez.

A helyzet tehát feszült, és sokan arra számítanak, hogy Verstappen megpróbálhatja feltartani Norrist a rajtnál vagy a futam korai szakaszában, hogy ezzel hátráltassa, és a mögötte érkező mezőny közelebb kerüljön hozzá. Hasonló stratégiát alkalmazott Lewis Hamilton is 2016-ban, amikor csapattársát, Nico Rosberget próbálta bajnoki vereségbe hajszolni.

A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella azonban nem tart attól, hogy Verstappen átlépné a sportszerűség határait.

„Ami Max lehetőségeit illeti, hogy hogyan játszhatja ki a lapjait, őszintén szólva nem aggódom különösebben” – mondta Stella. „Szerintem izgalmas versenyre van kilátás, de biztos vagyok benne, hogy mindez a sportszerűség és a fair versenyzés keretein belül fog történni.”

Hozzátette, hogy a gumikezelés is szerepet játszhat abban, ha Verstappen visszafogottabb tempót diktálna, ugyanis az edzések során a vártnál nagyobb mértékű szemcsésedést és kopást tapasztaltak. „Lehet, hogy pusztán a gumik állapota miatt is érdemes kontrollálni a tempót, nem feltétlenül stratégiai megfontolásból az élen haladó számára” – magyarázta.

A McLaren számára a rajtsorrend ideálisnak tűnik, Norris a második, Piastri a harmadik helyről indulhat. Stella szerint a brit versenyzőnek nem feltétlenül kell kockáztatnia a rajtnál, inkább a mögötte lévő autókra kell figyelnie, és biztosítania kell a pozícióját.

„Lando szempontjából, figyelembe véve az első kanyar belső ívét, azt gondolom, hogy érdemes lesz óvatosan megközelítenie a dolgot” – mondta Stella. „Ez egyike azoknak a helyzeteknek, amikor a belső ívről nem feltétlenül lehet jobb kigyorsítást venni, az autó a külső íven akár el is zárhatja az utat. Éppen ezért némi megfontoltságra van szükség, amit én is javasolnék. Lando nagyon jó helyzetben van, úgyhogy ez lehet a legjobb hozzáállás.”

A verseny alakulásába beleszólhat a Red Bull másik autója is, hiszen Júki Cunoda a tizedik helyről indul, és az időmérőn feláldozta saját Q3-as körét, hogy szélárnyékot biztosítson Verstappennek. Ha a Red Bull hosszabb első etapot tervez vele, akár stratégiai tényezővé is válhat.

Stella nem látott problémát Cunoda szerepében, és elismerte, hogy a Red Bull csapatként is jól működött. „Nem lep meg, hogy a Red Bull csapatként gondolkodik, ez teljesen belefér a lehetőségeikbe. Nem gondolom, hogy ez tisztességtelen lenne” – fogalmazott, majd kiemelte, hogy Verstappen végül a második gyorskörén, szélárnyék nélkül szerezte meg a pole-pozíciót.

„A pole-t érő körét már szélárnyék nélkül futotta, szóval minden elismerés Maxé. Ma ő volt a leggyorsabb, megérdemelte az első rajtkockát, és meg is szerezte. Mi is jó pozícióban vagyunk, úgyhogy minden a saját kezünkben van.”

Élő közvetítés