Mindössze egy év alatt drámai fordulat következett be a Forma–1-ben, hiszen míg 2024-ben a Ferrari és a McLaren még fej-fej mellett küzdött, 2025-re a wokingi csapat magabiztosan nyerte meg a konstruktőri világbajnokságot, a Ferrari pedig még futamgyőzelmet sem tudott szerezni. Fred Vasseur, a maranellói istálló vezetője most először beszélt részletesen arról, mi állhat riválisuk sikerének hátterében.
"A McLaren legnagyobb erőssége a következetesség" – magyarázta Vasseur. "Mi mindannyian ingadozunk fel és le, de náluk még a gyengébb hétvégéken is ott van a tempó, amikor pedig minden összejön, egyszerűen szárnyalnak. Ugyanakkor nincs valamiféle varázsgömb az autójukban, ami miatt jelentősen gyorsabbak lennének a mezőnynél."
A Ferrari problémái már a szezon elején megmutatkoztak. Bár Lewis Hamilton pole pozíciót szerzett és megnyerte a sprintfutamot Sanghajban, másnap mindkét Ferrari kizárásra került a túlzott padlókopás miatt. Egyszerűbben fogalmazva: az autók túl alacsonyan futottak, ami bár teljesítményelőnyt jelentett a nagyobb leszorítóerő révén, szabálytalan volt.
"Ha az elején komoly problémád van, kissé letérsz az útról, a biztonságos oldalra kell húzódnod, és ezzel elveszíted a bizalmat és minden mást is" – fejtette ki Vasseur. A csapatnak kompromisszumokat kellett kötnie, megemelve az autók hasmagasságát, ami negatívan befolyásolta a teljesítményt.
Az áttörést a spái fejlesztések hozták meg júliusban, amikor egy új hátsó felfüggesztést vezettek be. Ennek köszönhetően Leclerc Magyarországon megszerezte a pole pozíciót, bár a verseny első felében mutatott vezető pozíció végül csak a negyedik helyre volt elég.
"A fő problémánk az volt, hogy elszalasztottuk a jó lehetőségeket" – értékelt Vasseur. "Például Bakuban megvolt a tempónk ahhoz, hogy sokkal jobb eredményt érjünk el." Hamilton ott a Q2-ben esett ki, Leclerc pedig a Q3-ban ütközött, így mindketten a top 10 alsó régióiban küszködtek a futamon.
A Ferrari hosszú távú építkezésbe kezdett Vasseur vezetésével. Ennek egyik példája Loic Serra technikai igazgató szerződtetése, akire másfél évet kellett várni a Mercedestől való távozása után. Serra munkája azonban csak a 2026-os autón fog először igazán meglátszódni – három évvel azután, hogy Vasseur célba vette őt.
"Építünk valamit Loickal, Jerome-mal és a többi szakemberrel" – mondta sejtelmesen Vasseur. "A hangulat nagyon pozitív a csapatban, pontosan tudjuk, mit akarunk elérni. Ez a dinamika fontos mind a jelenre, mind a jövőre nézve."
A 2026-os szabályváltozások különösen izgalmas lehetőséget jelentenek a Ferrari számára, ezért Vasseur lelkesen fogadja, amikor mérnökei új ötletekkel és koncepciókkal keresik fel, bár bevallja: minden csapatfőnököt nyugtalanít a gondolat, hogy valaki esetleg már jelentős előnyre tett szert.
"Izgalmas időszak lesz – kivéve, ha valaki dominálni fog" – jegyezte meg nevetve Vasseur, majd hozzátette: "Persze ha mi leszünk azok, az rendben van! Az tényleg fantasztikus lenne."
