A 2025-ös szezon során bevezetett technikai szigorítások különösen érzékenyen érintették a Mercedest, amely a hajlékony szárnyak alkalmazásával próbált visszatalálni a győztes útra az utóbbi évek visszaesése után. A brackley-i alakulat mérnökei szerint az új szabályozásokhoz idő kellett, ugyanis a megoldás, amely végre stabilitást hozott az autójukba, egyik napról a másikra hatástalanná vált.
A csapat a 2022-ben indult ground effect-korszak óta küzd a versenyképesség visszaszerzéséért, miután az oldaldoboz nélküli koncepciójuk súlyos delfinezési problémákhoz vezetett, és ezzel hátrányba kerültek a riválisokkal szemben. Az egyik ígéretes fejlesztési irány a hajlékony első szárny bevezetése volt, amely a csapat pályamérnöki igazgatója, Andrew Shovlin szerint komoly előrelépést jelentett.
„Az elmúlt két évben komoly gondot okozott, hogy az autónk nem akart befordulni a lassú kanyarokban” – mondta Shovlin, majd hozzátette, hogy ennek egyik következménye a hátsó abroncsok túlmelegedése volt, mivel a pilótáknak gázadással kellett segíteniük a kanyarbejáratot. „Ez vezetett el oda, hogy a hajlékony első szárny irányába indultunk, ami valóban működött.”
Mint kifejtette, az aerodinamikai megoldás nemcsak alacsony tempónál segített, hanem nagy sebességnél is stabilitást biztosított a hátsó tengelyen, így az autó kiszámíthatóbban viselkedett. Csakhogy a Nemzetközi Automobil Szövetség idén komoly változtatásokat vezetett be ezen a téren, amivel lényegében kiiktatta ezt a technológiát.
Az FIA a 2025-ös idényre jelentősen szigorította az első és hátsó szárnyak megengedett rugalmasságát, az új tesztelési módszerek csúcspontja pedig a Spanyol Nagydíj hétvégéje volt. A szabálymódosítás minden csapatot érintett valamilyen formában, többen azt jósolták, hogy a McLaren dominanciáját is megtörhetik ezek az intézkedések – végül azonban nem a wokingiak, hanem a Mercedes volt az, amely érezhetően visszaesett.
„Barcelona után időbe telt, mire alkalmazkodni tudtunk az új körülményekhez” – ismerte el Shovlin. Hozzátette, hogy amikor egy istálló nem rendelkezik a leggyorsabb autóval, akkor természetes módon figyeli, mit csinálnak a riválisok. „Megvizsgáltuk a McLaren hátsó felfüggesztését, és láttuk, hogyan próbálják kihasználni az anti-lift rendszert a kanyarokban tapasztalható hátsó tapadás maximalizálására.”
A problémák gyökere egészen a szabályrendszer 2022-es átalakításáig nyúlik vissza. Shovlin ugyan nem mondta ki, hogy a Mercedes alábecsülte volna a változások jelentőségét, de elismerte, hogy bizonyos területeken nem fektettek be elegendő energiát.
„Nem mondanám, hogy alábecsültük volna annak nehézségét, hogy megfelelő egyensúlyt érjünk el a kanyar különböző fázisaiban – vagyis stabilitást a bejáraton, agilitást az ív csúcsán, és jó tapadást a kigyorsításon –, de az biztos, hogy nem vittük tovább eléggé a 2020-as és 2021-es autóink erősségeit” – fogalmazott, majd arra is kitért, hogy napjainkban már mindenki hasonló sebességgel fordul a kanyarokban, a különbség inkább abban mutatkozik meg, hogy egy adott konstrukció mennyire jól alkalmazkodik az adott pályához.
A Mercedes már előre tekint, hiszen 2026-ban új korszak kezdődik a Forma–1-ben, a technikai szabályok ismét jelentős átalakuláson mennek keresztül. Shovlin úgy látja, van még bőven munka az új éra előtt, ugyanakkor elárulta, hogy az új kihívás már közel sem tűnik olyan félelmetesnek, mint néhány héttel ezelőtt.
