Motorsport.hu|2025. 08. 09. 12:02
A Red Bull 2015 óta a leggyengébb konstrukciós helyezését érheti el az idei szezonban.

A nyári szünet kezdetére a negyedik helyen álló energiaitalos istálló teljesítménye egyértelműen visszaesett az előző évekhez képest, amit sokan Adrian Newey távozásával hoznak összefüggésbe, azonban az F1 Oversteer portálnak nyilatkozó Alex Jacques szerint a legendás tervező hiányának igazi hatása csak most következik.

A tervezőzseni még tavasszal jelentette be távozását a Red Bulltól, és márciusban már az Aston Martinnál kezdte meg munkáját. Bár Max Verstappen két győzelmet és négy rajtelsőséget szerzett az idei szezonban, az RB21-es modell kiszámíthatatlan teljesítményre képes, ami a Magyar Nagydíjon vált különösen nyilvánvalóvá, ahol a holland pilóta mindössze a kilencedik helyen ért célba, ami idei legrosszabb eredménye.

A Milton Keynes-i alakulat számos fejlesztést vetett be a kezelhetőségi problémák megoldására, ám ezek egyike sem hozott átütő javulást versenyképességükben. Teljesen érthető, hogy hiányzik nekik annak a szakembernek a perspektívája, aki nyolc bajnoki címet nyert autót tervezett a csapatnak, nem beszélve a korábbi sikeres konstrukciókról.

A magyarországi kudarc után Verstappen kijelentette, hogy csapata várhatóan nem nyer több futamot 2025-ben, ami józan értékelésnek tűnik, különösen annak fényében, hogy figyelmüket már a jövő évi szabályváltozásokra összpontosítják. A négyszeres világbajnok a ground effect korszak kezdetén példátlan dominanciát mutatott, amikor a 2022-es és 2023-as szezonban összesen 45 versenyből 34-et megnyert.

Newey koncepciója gyakorlatilag legyőzhetetlennek bizonyult, és az ellenfeleknek egészen a tavalyi szezon második negyedéig kellett várniuk, hogy felzárkózzanak. 2009-ben a brit mérnök egy még nagyobb szabályváltozást használt ki tökéletesen, megalapozva ezzel Sebastian Vettel négy egymást követő világbajnoki címét 2010-től kezdődően.

„Jelenleg újjáépítési fázisban vannak," magyarázta Jacques. „A jövőre készülnek, méghozzá úgy, hogy a világbajnok továbbra is náluk marad. Nem tudom, milyen hangulat uralkodna a csapatnál, ha Verstappen más istállóhoz szerződött volna, de szerencsére ez nem történt meg. A holland képes egy félig-meddig versenyképes autóval is az élmezőnybe kerülni, miközben technikai iránymutatásával is segíti a mérnökök munkáját."

A kommentátor szerint a Red Bull számára a legfontosabb az volt, hogy megtartsa négyszeres világbajnokát, miközben újra kell definiálniuk fejlesztési irányvonalukat. Hozzátette, hogy a legtöbb csapat már a 2026-os szabályokra koncentrál, és az idei év utolsó jelentős fejlesztési csomagjait már leszállították, mivel senki sem engedheti meg magának, hogy lemaradjon az új szabályrendszer bevezetésekor.

A brit szakértő emlékeztetett arra, hogy amikor Adrian Newey még a csapatnál dolgozott, a Red Bull rendkívül jól teljesített a technikai szabályváltozások idején. 2009-ben ugyan nem tudták megismételni a Brawn GP sikerét, de az év végére jelentősen megerősödtek, amit négy egymást követő domináns év követett.

„Verstappen gyakorlatilag az elvárásokat igyekszik kezelni, amikor azt mondja, hogy idén már nem nyernek több versenyt – ezzel lényegében azt üzeni, hogy ne kérdezgessék erről tovább," fogalmazott Jacques. „A csapat pedig abban reménykedik, hogy 2026-ra újra összekapja magát. Azt hiszem, ők is örülni fognak, amikor véget ér a jelenlegi szabályciklus."

Newey talán kulcsfontosságú szerepet játszhat az Aston Martin jövő évi ambícióinak megvalósításában. A silverstone-i csapat együttműködést kötött a Hondával, és szerződtette Andy Cowellt, a Mercedes korábbi motorspecialistáját a projekt irányítására, Lawrence Stroll agresszív toborzási kampányában azonban kétségtelenül a brit tervező megszerzése keltette a legnagyobb visszhangot.

Sokatmondó, hogy érkezése óta Newey szinte kizárólag a 2026-os autón dolgozik, egy nemrégiben adott interjúban azonban elárulta, hogy az Aston Martin „alig" készült fel az új korszakra csatlakozása előtt, ami hatalmas időbeli nyomást helyez rá. Ennek fényében érthető, hogy Verstappen miért zárta ki az Aston Martinhoz való átigazolás lehetőségét már 2026-ra vonatkozóan is, hiszen a világklasszis szakemberek ellenére – köztük a kétszeres világbajnok Fernando Alonsóval – a csapat még mindig ismeretlen tényező, amelynek a pályán kell bizonyítania, hogy megfelel az elvárásoknak.

Élő közvetítés