Motorsport.hu|2025. 08. 27. 17:32
Egy korábbi F1-es pilóta szerint Lando Norris elsősorban a szerencséjének köszönheti, hogy még versenyben van a világbajnoki címért.

A jelenlegi Forma-1-es világbajnokság egyik legizgalmasabb csatája a McLaren két versenyzője között zajlik, amiben Jolyon Palmer véleménye szerint a szerencse jelentős szerepet játszik a pontverseny alakulásában. Az egykori Renault-pilóta részletesen elemezte, miért gondolja úgy, hogy valójában Oscar Piastri nyújtott jobb teljesítményt idén, annak ellenére, hogy csupán kilenc pont választja el a két versenyzőt.

A 2025-ös szezon hátralévő tíz versenyén folytatódik a csapaton belüli rivalizálás, mely számos fordulatot hozott már eddig is. Az év elején Norris került előnybe, miután megnyerte az Ausztrál Nagydíjat, azonban Piastri a szaúd-arábiai győzelmét követően átvette a vezetést a bajnokságban, és azóta is őrzi pozícióját.

Bár az ausztrál újonc hat győzelmet tudhat magáénak, szemben brit csapattársa öt sikerével, az utóbbi időszakban Norris javuló formát mutatott, hiszen az augusztus közepén kezdődött nyári szünet előtti négy futamból hármat is megnyert.

„Nem tudtam kikapcsolni a nyári szünetben, folyamatosan az adatokat és számokat elemeztem. Már nem versenyzőként, hanem elemzőként tekintek a dolgokra. Teljesen ki leszek merülve, mire elérkezünk a katari futamhoz, mivel egyáltalán nem töltődtem fel", vallotta be Palmer az F1 Nation podcastben.

Az egykori pilóta, aki 2016 és 2017 között 35 versenyen összesen kilenc pontot szerzett a Renault színeiben, határozott véleményt fogalmazott meg a McLaren duó teljesítményével kapcsolatban. „Piastri volt eddig a jobb versenyző, és most apró különbségekről beszélünk: kilenc pont az előnye, miközben Lando az utolsó négy versenyből hármat megnyert. De gyakorlatilag minden statisztika és megfigyelés alapján Piastri nyújtott jobb teljesítményt. Megnéztem az adatokat, és szerintem ez a kilenc pontos előny könnyen lehetne akár 61 pont is, ha nincs közben némi szerencséje Norrisnak."

Palmer négy kulcsfontosságú pillanatot emelt ki az idei szezonból, amelyek Norris szempontjából kedvezően alakultak. „Melbourne-ben 16 pontot veszített Piastri. Mindkét McLaren kicsúszott a kavicságyba, Oscar valamivel jobban, mint Lando, de ezt nehéz objektívan megítélni. Végül ez 16 pontjába került Piastrinak aznap", magyarázta az elemző.

„A Silverstone-i döntés rendkívül kemény volt, és nem láttam hasonló büntetést sem előtte, sem azóta – ez pedig megfoszotta Oscart a győzelemtől. Imolában pedig a biztonsági autó időzítése okozott problémát, ami akkor mindössze hat pontos eltérést jelentett", folytatta Palmer.

A Brit Nagydíjon Piastrit egy vitatható döntés miatt büntették meg, míg Imolában a biztonsági autó rossz időzítése hátráltatta. Palmer kitért a Magyar Nagydíjra is: „Kiváló győzelmet aratott Lando Budapesten, ahol jól kezelte a nyomást és megtette, amit kellett. Azonban csak azért sikerült ez neki, mert rosszul rajtolt, rossz pozícióba került, majd olyan stratégiát kapott, amit Oscar nem."

„Ha megvizsgáljuk ezeket az elveszített pontokat, beleértve a miami sprintversenyen szerzett két pontot is, ahol a biztonsági autó időzítése Oscartól elvette a győzelmet és Landónak adta, akkor láthatjuk, hogy számos tényező Norris javára billent az első 14 verseny során", fejtette ki az egykori Forma-1-es pilóta.

Palmer összegzése szerint Piastri összességében jobb teljesítményt nyújtott mind az időmérőkön, mind a versenyeken, és a köztük lévő különbség sokkal nagyobb is lehetne, ha a szerencse nem áll Norris oldalára. „Piastri kicsit jobb volt az időmérőkön, és szerintem a versenyeken is felülmúlta csapattársát. Az előnye sokkal kényelmesebb lehetne, de így is kilenc pont, és a bajnoki cím még bármelyikük számára elérhető."

Élő közvetítés