Hegedűs László|2025. 12. 24. 07:22
A McLarennél egyértelmű okot látnak Piastri visszaesése mögött.

Oscar Piastri számára a 2025-ös Forma–1-es idény fájdalmas véget ért, ugyanis miközben sokáig a világbajnoki tabella élén állt, végül csapattársa, Lando Norris ünnepelhette a bajnoki címet. Az ausztrál pilóta a szezon második felében látványosan visszaesett, ám a McLarennél már pontosan értik, mi állt ennek hátterében.

Piastri az idény első felében még meggyőzően szerepelt, különösen a Holland Nagydíjon aratott győzelme emelkedett ki, amely után azonban már csak a Katari Nagydíj sprintversenyén tudott újra diadalmaskodni. A főversenyen viszont a csapat stratégiája nem vált be, aminek következményeként Max Verstappen is megelőzte az összetettben, így a fiatal ausztrál versenyző bajnoki álmai szertefoszlottak.

A szezon végén sokan találgatták, miért tűnt Piastri egyre sebezhetőbbnek, miközben Norris egyre magabiztosabbá vált. Stuart Codling újságíró az Autosport Podcastben osztotta meg a McLaren belső köreiben tapasztaltakat, miután Piastrit a 2025-ös év 50 legjobb versenyzőjének listáján a hetedik helyre rangsorolták.

„Valahol Monza után kezdődött az egész” – idézte fel Codling. Ugyanis azon a hétvégén a McLaren csapatutasítással kérte a versenyzőit a helycserére, miután tévedésből olyan helyzetet teremtettek, amelyben Piastri megelőzte Norrist azzal, hogy alá vágott. „Úgy érezték, vissza kell állítaniuk az eredeti sorrendet. Ezután viszont jött Baku, ahol Piastri kétszer is a falnak csapta az autóját.”

Ez az eseménysor több összeesküvés-elméletnek is táptalajt adott, amelyek szerint a McLaren inkább Norris sikerét segítette. Codling szerint azonban a mérnökök egészen más következtetésre jutottak.

„Ha azokra hallgatunk, akik az autóján dolgoztak, akkor sokkal inkább Piastri vezetési stílusán múlt a visszaesés. Hihetetlenül higgadt és gyors, sok szempontból emlékeztet Alain Prost stílusára, ugyanis folyamatosan építkezik a hétvégéken. Igyekszik tökéletes állapotba hozni az autót, és nem szereti, ha az csúszkál.”

Ez azonban nem minden pályán működik – hívta fel a figyelmet Codling –, ugyanis az alacsony tapadású aszfalton vagy esős körülmények között elkerülhetetlen, hogy a pilóta kicsit megcsúsztassa a hátulját, ezzel is segítve az autó fordulását a lassabb kanyarokban.

„A jelenlegi generációs F1-es autók nehezek és hajlamosak az alulkormányzottságra, ezért muszáj némi hátsó csúszást bevinni a fordulásba. Ezt Piastri egyszerűen nem tudja ösztönösen kezelni. Neki nehézséget jelent az a finom egyensúly, amikor még csak annyira csúszik a kocsi, hogy irányítható marad, de még nem alakul ki komoly túlkormányzottság. Ezen a területen kell komoly előrelépést tennie – legalábbis ezt hangsúlyozzák a McLarennél dolgozó mérnökök.”

Piastri képes a gyors tanulásra – és 2026-ban szüksége is lesz rá

Ugyanakkor Piastri eddigi fejlődési íve alapján semmi ok nincs arra, hogy ne tudna alkalmazkodni. A 2024-es szezonban például jelentős lemaradásban volt Norris mögött az időmérőkön, de a téli szünetben végzett munkája rögtön eredményt hozott – 2025-ben hat pole pozíciót is begyűjtött.

A 2026-os technikai szabályváltozások – a talajhatású autók korszakának vége – minden versenyző számára új alkalmazkodási kihívást hoznak majd. Piastri viszont nem egyedül néz szembe ezzel, hiszen tapasztalt menedzsere, Mark Webber is segíti őt a háttérből.

Ráadásul még a bajnoki harc sűrűjében is rendre késő estig elemezte saját és Norris adatait a garázsban, hogy újabb részleteket találjon, amelyekkel javíthat a teljesítményén.

Azt pedig Lewis Hamilton példája is mutatja, hogy még a legsikeresebb pilóták sem tudnak mindig mit kezdeni egy számukra kényelmetlen autóval, ez azonban Piastrit valószínűleg kevésbé fenyegeti, mivel pályafutása ezen szakaszában még sokkal rugalmasabb, mint a hétszeres világbajnok.

Élő közvetítés