Hegedűs László|2025. 12. 15. 10:19
A négyszeres világbajnok szerint a Renault távozása végleges lehet a Forma–1-ből.

Alain Prost hosszú és sokszor viharos kapcsolatot ápolt a Renault-val, így különösen érzékenyen érinti, hogy a francia gyártó 2025 végén végleg búcsút int a Forma–1-es motorsportnak. A négyszeres világbajnok a Motor Sport magazin rendezvényén beszélt a Renault örökségéről, saját emlékeiről, és arról is, miért látja kilátástalannak a visszatérés lehetőségét.

A Renault 1977 óta szinte megszakítás nélkül jelen volt a Forma–1-ben motorbeszállítóként, különböző korszakokban gyári csapatként, majd partnerként is. Az utóbbi években az Alpine márkanév alatt működtek, a motorokat pedig a franciaországi Viry-Chatillonban fejlesztették. A 2025-ös szezon azonban az utolsó lesz, ugyanis az Alpine a jövőben a Mercedes ügyfeleként folytatja.

Bár a Renault kezdetben ígéretesen szerepelt az új szabályrendszer bevezetése után – az Alpine az első évben negyedik lett a konstruktőri tabellán –, a lendület gyorsan elfogyott. 2023-ban és 2024-ben a hatodik helyen zártak, 2025-ben pedig már sereghajtóként kullogtak a mezőny végén. Ez a lejtmenet végül a gyártó kivonulásához vezetett.

Prost számára különösen fájó ez a búcsú, hiszen pályafutása egyik meghatározó állomása volt a Renault. A McLarennél eltöltött első szezonja után 1981-ben csatlakozott a francia csapathoz, ahol három évet húzott le, és 1983-ban hajszál híján világbajnok lett. Bár a címet akkor nem sikerült megszereznie, tíz évvel később a Williams-Renault-val negyedik világbajnoki címét már elhódította.

„Az egész Renault-s történetem még a versenyzői iskolánál kezdődött, majd jött a Formula Renault – ennek már közel ötven éve” – idézte fel a kezdeteket. „Azóta is követem őket, mindig is dolgoztam velük valamilyen formában – még most is van közös munkánk.”

A Viry-Chatillon-i motorrészleget a kivonulás után nem zárják be, hanem az Alpine WEC-programját, vagyis a hosszútávú világbajnokságban induló Hypercar-projektet támogatja majd. Prost szerint ez logikus lépés, de a Forma–1-es múlt tükrében mégis szomorú.

„Sajnálatos, de érthető döntés anyagi szempontból. Különösen akkor, ha egy franciaországi bázisról működtetsz egy Forma–1-es csapatot – ez jóval költségesebb, mint például Angliában” – mondta, majd hozzátette: „Nagyon szomorú vagyok, hiszen ez egy hosszú és gazdag történet, ami most úgy tűnik, csendben véget ér, mintha senkit nem érdekelne.”

Prost azonban hangsúlyozta, hogy a saját karrierje is elképzelhetetlen lenne a Renault nélkül. „Ma azért vagyok itt, mert ők is ott voltak. Azért, amit a motorsportban, a Forma–1-ben elértek – ez mind a történelem része, és én is ennek a történetnek a része vagyok.”

Arra a kérdésre, hogy a Renault vajon a jövőben visszatérhet-e a királykategóriába, Prost már jóval borúlátóbban válaszolt. „Nagyon nehéz lenne számukra visszatérni. Talán valamikor, hosszú idő múlva, de most túl bonyolult lenne. Talán egy másik formában, de nem így” – mondta.

A francia legenda kapcsolata a Renault-val nem volt mindig felhőtlen. 1983-ban, amikor nem sikerült megszereznie a bajnoki címet, a csapat megvált tőle. Ennek ellenére 1993-ban újra Renault-motorral lett világbajnok a Williamsnél, majd később a Formula E-ben is közösen dolgoztak, amikor Prost egyik kulcsszereplője volt a Renault e.dams csapat megalapításának – ahol fia, Nicolas Prost is versenyzett és győzelmeket aratott.

2016-ban tanácsadóként tért vissza az F1-es projekthez, de a pozíció nem tartott sokáig. Később a közösségi médiában árulta el, hogy 2022-ben visszautasította a folytatást, miután megromlott a viszonya az akkori vezérigazgatóval, Laurent Rossival.

„Visszautasítottam az ajánlatot, amit Abu-Dzabiban tettek nekem a 2022-es szezonra – személyes okokból, és jól döntöttem!” – írta akkor, hozzátéve, hogy a csapatban „semmi tisztelet nem volt”. Majd így folytatta: „Rossi egyedül akarta irányítani a dolgokat, nem akarta, hogy bárki is beleszóljon. Azt mondta, többé nincs szüksége tanácsokra. Valódi szándék volt arra, hogy sok embert kiszorítson a háttérből.”

Így zárul tehát egy korszak, amely nemcsak a Renault, hanem Alain Prost életében is meghatározó fejezet volt. A francia motorsportikon szavai alapján pedig nem sok esély van arra, hogy a gyártó valaha is újra feltűnjön a Forma–1-ben.

Élő közvetítés