Az elmúlt években megszokott pénteki szabadedzések, szombati időmérők és vasárnapi versenyek rendszere jelentős átalakulás előtt állhat, miután a sportág vezetése a jelenlegi formátum teljes újragondolását tervezi. A változtatások hátterében elsősorban a fiatalabb nézőközönség megnyerésének szándéka áll, akik Stefano Domenicali vezérigazgató szerint kevésbé fogékonyak a hosszabb, kevésbé látványos programelemekre.
A Forma-1 első embere a Motorsport.com-nak adott interjújában részletesen kifejtette, hogy a sportágnak alkalmazkodnia kell a megváltozott médiafogyasztási szokásokhoz, különös tekintettel arra, hogy a Z generáció tagjai elsősorban a hétvégék legizgalmasabb pillanatait keresik. Ennek érdekében a jelenlegi három szabadedzés helyett kevesebb gyakorlási lehetőség mellett több sprintfutamot rendeznének, sőt, még a nagydíjak hosszának csökkentése is felmerült opcióként.
Jelenleg a hagyományos versenyhelyszíneken pénteken két szabadedzést rendeznek, ami sok esetben sem a helyszínen, sem a televízió előtt nem vonz jelentős nézőszámot. A sportág vezetése szerint ez a formátum már nem fenntartható hosszú távon, különösen akkor, amikor a versenypromóterek és a közvetítési jogokat birtokló társaságok is egyre inkább a látványosabb, több akcióval teli programelemeket részesítik előnyben.
Verstappen is megváltoztatta álláspontját
Különösen figyelemre méltó, hogy még a sprintfutamok legnagyobb kritikusaként ismert négyszeres világbajnok is enyhített korábbi merev elutasításán. Domenicali elmondása szerint az ausztriai verseny alatt rendezett vacsorán a pilóták körében végzett informális felmérés meglepő eredményt hozott: míg korábban tizennyolc versenyző támogatta és ketten ellenezték a rövidített versenyek bevezetését, mára már szinte teljes az egyetértés a mezőnyben.
A holland pilóta hozzáállásának megváltozása azért is jelentős, mert korábban rendszeresen hangot adott annak a véleményének, hogy a sprinthétvégék túlságosan zsúfoltak, kevés időt hagynak a csapatoknak a beállítások finomhangolására, és összességében inkább károsak a sportág számára. Az olasz vezérigazgató szerint azonban a versenyzők végső soron azért ülnek az autóba, hogy versenyezzenek, és ezt az alapvető motivációt nem lehet figyelmen kívül hagyni a jövőbeli tervezésnél.
A tervezett változtatások konkrét részletei még kidolgozás alatt állnak, de annyi már biztos, hogy a sportág vezetése komolyan fontolgatja a jelenlegi hat sprinthétvége számának növelését. Domenicali szerint a következő években fokozatosan vezethetik be az új formátumot, figyelembe véve mind a csapatok technikai felkészültségét, mind pedig a versenynaptár már amúgy is sűrű programját.
Az átalakítás nem csak a sprintfutamok számának növeléséről szól, hanem arról is, hogy miként lehet a versenyeket még látványosabbá, követhetőbbé tenni a fiatalabb generációk számára. Ebben a kontextusban merült fel a nagydíjak hosszának esetleges csökkentése is, bár ez a javaslat egyelőre még kevésbé kidolgozott, mint a sprinthétvégék bővítése.
Szólj hozzá a cikkhez a lenti hozzászólás-fülnél!