A Williams F1-es csapata másodikként mutatta be 2025-ös versenygépét, az FW47-est, amelyet Carlos Sainz és Alex Albon a Silverstone-i pálya rövidített szakaszán tesztelt, mielőtt az autó a bahreini előszezoni tesztekre utazna.

Az új versenyautó a tavalyi FW46 továbbfejlesztett változata, ugyanakkor számos területen forradalmi újításokat vonultat fel. A legszembetűnőbb változás az átdolgozott oldalsó légbeömlők kialakítása, amely a tavalyi Holland Nagydíjon bevezetett felső bevágású koncepciót tökéletesíti tovább.

Ez az úgynevezett "overbite" megoldás 2024-ben több rivális csapatnál is megjelent, és a Williams mérnökei most teljes mértékben ki tudták használni az ebben rejlő lehetőségeket.

Optimalizált hűtőrendszer

A mérnökök jelentősen átszervezték a belső komponensek elhelyezését. A motorfedél karcsúsítása érdekében áthelyezték a korábban a motoregység felett található nyereg alakú hűtőegységet. Az új kialakítás révén a cápauszony környéke keskenyebb lett, ami jelentősen javítja az autó aerodinamikai hatékonyságát.

Az oldalsó burkolatok külső falának megemelése szintén az áramlástan törvényeit szolgálja. A lejtős kialakítású oldaldoboz külső fala magasabbra került az FW46-hoz képest, ami a belső légáramlás optimalizálásával párhuzamosan javítja a teljes karosszéria hatékonyságát.

Új felfüggesztési filozófia

Az FW47 egyik legjelentősebb újítása a tolórúdas hátsó felfüggesztés bevezetése. A Williams, amely a Mercedes beszállítópartnere, korábban a húzórúdas elrendezést részesítette előnyben, most azonban követte a mezőny többségének példáját. Az új rendszer jelentősen nagyobb tervezési szabadságot biztosít a padlólemez és a diffúzor kialakításában, ami kulcsfontosságú a jelenlegi szabályrendszerben.

A felfüggesztés átalakítása a kipufogórendszer újratervezését is szükségessé tette. Az új elrendezés a Mercedes W15-ösön látott megoldáshoz hasonlóan a belső felfüggesztési elemek pozíciójához igazodik, ami további aerodinamikai előnyöket jelent.

Első szárny és padlólemez

Az első szárny teljesen új konfigurációt kapott. A korábbi bumeráng alakú kialakítás helyett most egységesebb húrhosszal rendelkező szárnylapátokat láthatunk. A központi szakasz és az orrkúphoz kapcsolódó elemek harmonikusabb együttműködést biztosítanak, míg a külső részek és a véglap találkozása tovább erősíti a kifelé terelt légáramlást.

A padlólemez területén is jelentős fejlesztéseket hajtottak végre. Az oldalsó ütközési szerkezet burkolata új kialakítást kapott, ami lehetővé teszi mind a felső felület, mind az alváz körüli légáramlás optimalizálását. A külső padlólemez-terelő különleges formája pedig még hatékonyabban kezeli a kritikus zónában áramló levegőt.

Innovatív részletmegoldások

Érdekes újítás a hátsó szárny tartóoszlopának két oldalára felszerelt mini T-szárny. Bár önmagában csekély hatással bír, stratégiai elhelyezése befolyásolja a motorfedélről távozó légáramlat és a kiáramló hő viselkedését, ami a teljes aerodinamikai csomag hatékonyságát javítja.

Az FW47 összességében jól átgondolt, következetes fejlesztésnek tűnik. A tavalyi autón bevezetett, de akkor még nem teljesen kihasznált koncepciók most optimálisabb formában jelennek meg. A csapat mérnökei láthatóan megfelelő alapot teremtettek a további fejlesztésekhez, ami kulcsfontosságú lehet a 2026-os szabályváltozások előtt.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL