Kiss Sándor|2025. 12. 04. 16:04
Ducati és Marc Marquez tárgyalásai jóval nehezebbé váltak a 2027–2028-as évekről

A Ducati rendkívül magabiztosan teljesítette a 2025-ös idényt, ugyanis Marc Marquez az első évében azonnal uralta a mezőnyt. A spanyol klasszis ezzel nemcsak a gyári csapat új referenciafigurájává vált, hanem olyan alkupozícióba került, amelyet korábban még soha nem élvezhetett Bolognában. A következő szerződésének előkészítése most jóval bonyolultabbnak ígérkezik, mint amikor a gyári gárdához érkezett.

A Ducati filozófiája évek óta ugyanarra épül, és ez a következetesség hozta meg számukra a MotoGP utóbbi négy világbajnoki címét. Ennek a szemléletnek köszönhetően szinte minden nagy név hajlandó bizonyos áldozatokra, csak hogy megszerezze az egyik Desmosedici prototípust.

A leglátványosabb példa erre Marquez volt, aki 2024-ben még azt is bevállalta, hogy lemond a Honda felé fennálló, több mint húszmillió eurós szerződésének utolsó évéről, és ingyen versenyezzen a Gresinivel, csak hogy végre újra MotoGP-képes technikához jusson.

A Jorge Martinnal vívott, 2025-re szóló gyári helyért folytatott csatája volt a pont, ahol a saját fejében régóta épített terv végleg összeállt. A Ducati bejelentése tavaly az Olasz Nagydíj után formális lépésnek tűnt, ugyanis a spanyol a projekt papíron kijelölt vezére, Francesco Bagnaia mellé érkezett – ráadásul egy olyan szerződéssel, amely minden bizonnyal jóval szerényebb alapfizetést kínált, mint amit sokan gondoltak.

A Motorsport.com értelmezése szerint az első gyári Ducatis szezonjára nagyjából hárommillió eurós alapbért kapott, amelyet jelentős teljesítménybónuszokkal egészítettek ki.

A tizenegy futamgyőzelem, amelyet az indonéziai sérülése előtt szerzett, több mint kétmillió eurót jelentett számára eredményarányos prémiumként. Emellett további körülbelül kétmillió eurót rögzítettek a bajnoki címért, ami jól mutatja azt a kiemelt státuszt, amelyet a Borgo Panigaléban élvezett – és amelyet a pályán nyújtott teljesítménye is alátámasztott.

Bagnaia eközben egyre nagyobb bizonytalanságba került, és a Ducati ritmusa fokozatosan Marquezéhez igazodott, ugyanis a spanyol ismét olyan piaci pozíciót vívott ki magának, mint fénykorában a Hondánál.

Ez pedig alapjaiban formálja a jelenlegi tárgyalásokat, amelyek a Motorsport.com információi szerint már az ázsiai turné előtt elkezdődtek. Valószínűsíthető az is, hogy Japán után újabb egyeztetés következett, feltehetően Valenciában, ahol tovább közelíthettek a végső megállapodás felé. Nyitott kérdés marad ugyanakkor, mennyiben befolyásolta a folyamatot Marquez jobb karjának újabb sérülése, ami miatt az idény utolsó négy futamát kihagyta.

Ami Marquezt illeti, a szándék egyértelmű, ugyanis legalább 2028-ig maradna a Ducatinál, és ezt az olasz gyártó is ugyanígy szeretné. A legfontosabb feladat számukra a zászlóshajójuk megtartása, innen nézve pedig a csapattárs kérdése másodlagossá vált, különösen most, amikor Bagnaia egyre több kérdést hagy maga után.

A helyzetet tovább árnyalja, hogy a Ducati pénzügyi mozgástere meg sem közelíti a Honda vagy a Yamaha lehetőségeit, ugyanis az amerikai és kínai exportpiac gyengélkedése érezhetően rontotta a gyártó gazdasági hátterét. Az Egyesült Államok Trump-elnök által bevezetett új vámterhei kifejezetten érzékenyen érintették őket.

Mindezek tetejére az anyacég, az Audi is 11,8 százalékos értékesítési visszaesést könyvelt el 2024-ben, ami a Volkswagen-csoporton belül is költségkorlátozó intézkedéseket indított el. Ezek a korlátok 2026-ban is érvényben maradnak, vagyis épp abban az időszakban, amikor a 2027–2028-as ciklus szerződéseit véglegesíteni kell.

Mindez teljesen más tárgyalási környezetet hoz létre, mint amiben Marquez másfél éve igent mondott a Ducati ajánlatára. Akkor lényegében kérdés nélkül elfogadta a feltételeket, most viszont már nem ugyanabból a pozícióból ül le egyeztetni, ugyanis a kockázata bevált, és a visszatérésével megérkezett az a pillanat, amikor joggal várhat többet.

„Minden elemnek a helyére kell kerülnie, ugyanis ez így korrekt mindenkivel szemben. Le fogunk ülni, és igyekszünk a lehető legjobb módon kezelni a helyzetet” – mondta néhány hete Gigi Dall’Igna, a Ducati általános igazgatója, utalva a közelgő megállapodás részleteire.

Élő közvetítés