A német autósport-szövetség jelentősen átalakította a Nordschleife-licencrendszert, és 2025-től első ízben a hivatalos szimulátoros versenyzést is beemeli a követelmények közé. A döntés egy új korszakot nyit meg, hiszen mostantól a DNLS-teljesítmények is beleszámítanak a DPN B megszerzésébe.
A módosítások értelmében a Permit B esetében már nemcsak a hagyományos versenyeken lehet gyűjteni a szükséges eredményeket, hanem azok a pilóták is előreléphetnek, akik legalább három büntetés nélküli futamot teljesítenek a téli Digital Nürburgring Langstrecken-Serie versenyei közül. Ez a lehetőség azonban továbbra is csak egy kiegészítő útvonal, hiszen a megszokott irányok – mint az RCN-futamokon való részvétel vagy a standard DPN B-kurzus – változatlanul elérhetőek maradnak.
A Permit A követelményei is enyhülnek: a korábbi két eredmény és 14 versenykör helyett már egyetlen teljesített futam és nyolc kör is elég lesz egy B-licences autóval. Ezzel párhuzamosan kikerült az a szabály is, amely minimális vezetési időt írt elő, így jóval rugalmasabbá válik az előrelépés a gyorsabb kategóriák felé.
Az elmúlt években sok kritika érte a régi rendszert amiatt, hogy a magas követelmények miatt több versenyző is „várólistán ragadt”, és ez időnként még a 24 órás futamon induló csapatok felállását is megnehezítette.
A változtatás mellett a motorsport egyik legismertebb alakja, Valentino Rossi is évek óta érvelt. A MotoGP-legenda a WEC bahreini szezonfináléján úgy fogalmazott, hogy régóta tervezi a Nordschleife 24 órás versenyét, ám a licencek megszerzése nem egyszerű feladat.
„Nagyon szívesen rajthoz állnék a Nordschleifén, de a licenchez előbb további versenyeket kellene vállalnom. Egyelőre nem tudom, hogy jövőre lesz-e erre időm” – mondta, majd megjegyezte, hogy a DPN-rendszer sokszor emészt fel több energiát a kelleténél.
A döntés másik fontos mozgatórugója Max Verstappen szeptemberi szereplése volt, amikor a négyszeres világbajnok a Ferrari 296 GT3 volánja mögött elképesztő érettséget mutatott a többi kategóriával együtt zajló forgalomban – mindezt úgy, hogy korábban nem versenyzett hasonló mezőnyben. A szakértők szerint a simracingben eltöltött évek, különösen az iRacingen és a DNLS-futamokon felhalmozott több ezer kilométer segítette hozzá ahhoz, hogy ebben az új közegben is gyakorlatilag azonnal ritmusba kerüljön.
A VLN sportigazgatója, Christian Vormann is kiemelte, milyen komoly szerepet játszik a digitális felkészülés. Ahogyan fogalmazott, a DNLS indulása óta világos, hogy a szimulátoros versenyzés messze túlmutat a szórakozáson.
„A virtuális versenyek a valódi pályaviszonyokat is figyelemre méltó pontossággal adják vissza. Verstappen példája is megmutatta, milyen hatalmas értéke lehet ennek, különösen a Nordschleife esetében” – nyilatkozta, majd kitért arra is, hogy a simracing és a valós versenyzés közötti kapcsolat soha nem volt még ilyen erős.
A DMSB sportkoordinátora, Robin Strycek szerint a módosítások egyre inkább összekötik a digitális és a valódi autósportot, ráadásul a DNLS mögött olyan háttér dolgozik, amelyben a valóságos NLS-hétvégék sportbírói és szakemberei is aktívan közreműködnek. Mint mondta, a szimulátoros rendszer hivatalos elismerése pont ezt az átjárhatóságot erősíti tovább.
A változtatás nemzetközi szinten is úttörőnek számít, hiszen még egyetlen ország sem számította be hivatalosan a simracinget a versenylicenc részfeltételei közé. Nem kizárt, hogy a FIA is figyelmesen követi majd a német mintát, amely hosszabb távon akár a teljes licencezési rendszer átalakulását is elindíthatja.
