Hegedűs László|2025. 12. 14. 07:47
A hétszeres világbajnok nehéz szezon után is kitart a Ferrari mellett.

Lewis Hamilton első ferraris éve közel sem úgy alakult, ahogy azt sokan remélték – legfőképp ő maga. A 2025-ös szezon végére egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a brit versenyző nehezen viseli a csapat teljesítménybeli visszaesését, és sokak szerint már búcsúbeszédként is értelmezhetők voltak egyes nyilatkozatai.

A Ferrari az idény során messze elmaradt a várakozásoktól, és csak a negyedik helyen zárt a konstruktőri tabellán, holott egy évvel korábban még másodikként végeztek. Hamilton mindössze 156 pontot gyűjtött, miközben csapattársa, Charles Leclerc 242-t szerzett. Az időmérőkön 19–5-re, a versenyeken pedig 18–3-ra maradt alul a monacói pilótával szemben.

Bár Hamilton szerezte a Ferrari egyetlen győzelmét 2025-ben – a kínai sprintfutamon –, a szezon egészét tekintve a McLaren, a Mercedes és Max Verstappen Red Bullja rendre túl nagy falatnak bizonyult.

A leglátványosabb mélypont talán a Katari Nagydíjon jött el, ahol a Ferrari tempója olyannyira gyenge volt, hogy Hamilton elmondása szerint még Pierre Gasly is meglepődött az autó gyengeségén. „Pierre odajött hozzám, és azt mondta, hogy az autóm egyszerűen borzalmas” – árulta el Hamilton.

Az idény hajrája különösen nehézre sikerült a brit számára: három egymást követő versenyen is már a Q1-ben búcsúzott, és bár Abu-Dzabiban végül a nyolcadik helyig kapaszkodott fel, az időmérőn csak a 16. rajtkockát szerezte meg. „Elviselhetetlen düh és frusztráció volt bennem” – mondta a szezon utolsó hétvégéjén.

A Las Vegas-i futam után még azt is megjegyezte, hogy „egyáltalán nem várja a 2026-os évet”, bár később ezt igyekezett tompítani. A nehézségek hátterében technikai problémák is álltak, ugyanis már az ausztrál szezonnyitón kiderült, hogy az autó padlólemeze túl közel fut a pályához, így a csapat kénytelen volt megemelni a hasmagasságot, nehogy kizárják őket. Ez azonban dominóhatást indított el, és a szezon során rendszeresen lift-and-coast üzemmódra utasították a versenyzőket, hogy ne kopjon túlzottan a padlólemez.

A Ferrari mérnökei azóta is lázasan dolgoznak azon, hogy a 2026-os szabályváltozásokra ütőképes autót építsenek, és ez lehet Hamilton utolsó esélye arra, hogy megszerezze nyolcadik világbajnoki címét. Ugyanakkor a pályán és azon kívül mutatott viselkedése többekben kétségeket ébresztett.

A korábbi Forma–1-es pilóta, Johnny Herbert úgy látja, Hamilton megnyilvánulásai akár búcsúként is értelmezhetők.

„Nekem úgy tűnt, mintha elbúcsúzott volna. Az embernek őszintének kell lennie önmagához, és ha már nem tudja, hogyan másszon ki ebből a gödörből, akkor felmerül a kérdés: miért folytassa?” – mondta Herbert, majd hozzátette: „Mindig megtalálta a kiutat, mindig harcolt, mindig ott volt. Megvolt benne az akarat és a képesség. Most viszont már nincs.”

Herbert szerint Hamilton akár úgy is dönthet, hogy ennyi volt. „Lehet, hogy leül az apjával és az édesanyjával, és átbeszélik, hol tart most. Néhány interjúja során szinte egyáltalán nem válaszolt a kérdésekre. Egy sötét helyen van, ahol még sosem láttam őt korábban.”

Ennek ellenére Hamilton egyelőre nem gondolkodik a szerződésének idő előtti felbontásán. A brit pilóta elmondta, hogy 2026-ra átalakítja a szűkebb stábját, hogy ismét az élmezőnyben harcolhasson.

„Még magamat is megleptem azzal, mennyire kitartó voltam. Ha egy ilyen évet túléltem, akkor nincs olyan, amit ne tudnék kezelni” – fogalmazott az abu-dzabi hétvége előtt, majd hozzátette: „A szenvedélyemet viszem tovább a következő szezonba, és mindent beleadok, hogy a legjobbat hozzam ki magamból.”

Élő közvetítés