A Mercedes a jelenlegi négy helyett kevesebb Forma–1-es csapat számára biztosítana erőforrást a 2026-ban érkező új motorszabályok bevezetése után – erről beszélt Toto Wolff, a márka F1-es csapatának vezérigazgatója és társtulajdonosa.
A brackley-i gyártó jelenleg nemcsak a saját gyári alakulata számára szállít motorokat, hanem a McLaren, a Williams és az Aston Martin autóiban is Mercedes-erőforrás dolgozik. Az Aston Martin azonban jövőre már a Hondával működik együtt, míg az Alpine – a Renault gyári csapata – éppen a Mercedesszel kötött megállapodást, hogy 2026-tól tőlük kapjon motorokat. Az összes jelenlegi partnerrel 2030-ig szóló szerződés van érvényben, ám a Mercedes hosszabb távon nem feltétlenül tartaná fenn ezt a széleskörű beszállítói szerepet.
„Ola Kalleniusszal (a Mercedes-Benz elnök-vezérigazgatója – a szerk.) egyeztetve úgy látjuk, hogy a következő ciklusban csökkenteni fogjuk a partnereink számát” – árulta el Wolff a Forma–1 hivatalos csatornájának adott interjúban. Mint mondta, a legideálisabb az lenne, ha „kettő vagy három csapatnak” szállítanának motorokat.
A döntés hátterében több technikai és logisztikai szempont is áll. A 2026-os új motorformula bevezetése jelentős fejlesztési kihívásokat tartogat, és Wolff szerint nem mindegy, mennyi erőforrást kell egyszerre legyártani és időben leszállítani. Jelenleg a Mercedesnek 16 erőforrást kell biztosítania a szezon első versenyére, míg például a Honda esetében ez a szám csupán négy vagy öt.
„Ez hosszabb gyártási ciklusokat és több előkészületet igényel. Ha mindent figyelembe veszünk, előretekintve biztosan nem maradunk négy csapatnál” – tette hozzá.
A Mercedes az elmúlt évtized legsikeresebb motorbeszállítója volt a hibrid korszakban, amely 2025 végén zárul le. A gyári csapat 2014 és 2021 között zsinórban nyolc konstruktőri világbajnoki címet szerzett, míg a McLaren az elmúlt két szezonban is a Mercedes-erőforrásokkal nyerte meg a csapatversenyt.
Hywel Thomas, a Mercedes AMG High Performance Powertrains ügyvezető igazgatója szerint a többcsapatos ellátásnak megvannak az előnyei, de egyben komoly terheket is ró a gyártóra.
„Ha több csapatnak szállítasz, az rengeteg plusz adatot jelent, több mérnököt, több visszajelzést. Ez hihetetlenül hasznos, még ha nem is mindig így érezzük. Négy csapat, négyszer annyi futott kilométer, négyszer annyi tapasztalat – ez óriási érték” – magyarázta Thomas, majd kitért arra is, hogy a másik oldalon ott van a gyártási nyomás.
„Rengeteg alkatrészt kell legyártanunk, és bizonyos döntéseket sokkal korábban meg kell hoznunk. Ez néha nem is baj, mert ha túl sokáig halogatunk dolgokat, az is veszélyes lehet. De a lényeg, hogy meg kell találni az egyensúlyt.”
Thomas szerint nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy mi az ideális szám: egy, kettő, három vagy négy csapat. „Valahol a kettő és a négy között lehet az arany középút, de az biztos, hogy egyetlen partnerrel sem lenne elég adatunk, míg négy már komoly kihívást jelent” – fogalmazott.
A Mercedes tehát a 2026-os szabályváltozásokkal új irányt vehet a motorbeszállítói stratégiájában, és könnyen lehet, hogy a jövőben csak néhány kiválasztott partnerrel dolgoznak majd együtt, a hatékonyság és a versenyképesség érdekében.
-crop-1200x800_640x427.jpg)