Fernando Alonso határozott véleményt fogalmazott meg a Forma-1 jövőjével kapcsolatban, amikor kifejtette, hogy a fiatalok csökkenő figyeleme „társadalmi probléma", nem pedig olyan dolog, amit a sportnak kellene megoldania. A kétszeres világbajnok spanyol pilóta szerint a versenyek rövidítése kedvezőtlen hatással lenne az F1-re.
Domenicali elképzelései vitatott fogadtatásra találtak
A veterán versenyző Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója által a héten megfogalmazott tervekre reagált. Az olasz sportvezető ugyanis kijelentette, hogy a sorozatnak figyelembe kell vennie a legfiatalabb rajongók igényeit, akik számára „unalmasak a pénteki szabadedzések", és a teljes nagydíjak is túl hosszúak lehetnek. Domenicali szerint megfontolandó a sprintversenyek számának növelése, a futamok rövidítése, sőt akár fordított rajtrácsok bevezetése is.
Jelenleg a Forma-1-ben évente hat sprintverseny-hétvége van. Ilyenkor pénteken csak egyetlen szabadedzést rendeznek a szokásos kettő helyett, délután sprintidőmérő következik, majd szombat délelőtt zajlik a sprintfutam, amit a hagyományos időmérő követ szombat délután. Az elképzelés lényege, hogy minden egyes programpontnak nagyobb legyen a tétje.
Az F1 első embere ígéretet tett arra, hogy bármilyen változtatást fokozatosan, a sport hagyományait tiszteletben tartva vezetnek be. „Minden hétvégén sprintversenyt rendezni, ahogy a MotoGP-ben teszik, túl nagy lépés lenne, de ez nem jelenti azt, hogy ne haladhatnánk ebbe az irányba, vagy legalábbis ne közelíthetnénk másképpen a versenyekhez" – magyarázta Domenicali.
Túl hosszúak a mai futamok?
A sportvezető hozzátette, a felmérések szerint a szurkolók belefáradtak a szabadedzésekbe, akcióra vágynak. „A fordított rajtrács ötlete szintén terítéken van" – tette hozzá.
Domenicali kiemelte, hogy a mai fiatal nézők inkább összefoglalókat néznek, mint teljes versenyeket. „Úgy véljük, túl hosszúak a fiatalok számára" - mondta a jelenlegi nagydíjakról, amelyek nagyjából 90 percesre vannak tervezve, de ennél hosszabbak is lehetnek. „Talán nekünk, akik ezzel a formátummal nőttünk fel, rendben van így, de a közönség jelentős része csak a legfontosabb pillanatokat akarja látni."
Az olasz vezető szerint éppen azért, mert jelenleg jól mennek a dolgok, nem szabad hátradőlni, hanem gondolkodni kell a következő lépéseken.
Megosztott vélemények a paddockban
Domenicali szavai vegyes reakciókat váltottak ki a monzai paddockban. George Russell, a Mercedes versenyzője és a versenyzők szövetségének igazgatója egyetértett azzal, hogy az F1-nek „fejlődnie kell", hozzátéve, hogy nyitott az új ötletekre.
„Úgy érzem, mindig esélyt kell adni a dolgoknak, mielőtt elutasítanánk bármit is" - fogalmazott Russell. „Sosem voltam nagy rajongója a sprinteknek, most viszont már jobban szeretem őket, mint a hagyományos nagydíj-hétvégéket. Minden pályán töltött tevékenység sokkal fontosabbá válik, míg egyes péntekek kissé feleslegesnek tűnnek."
A futamok hosszáról Russell úgy vélekedett: „Valóban úgy érzem, hogy egyes versenyek talán túl hosszúak. Ha megnézzük Monzát, az körülbelül egy óra tizenöt perc, míg Szingapúrban akár két óra is lehet. Szóval ebben is van logika."
Alonso határozott ellenvetései
Alonso, a mezőny legidősebb versenyzője már kevésbé volt meggyőzhető. A spanyol pilóta elismerte, hogy „nehéz" témáról van szó, és bízik Domenicaliban, hogy a sport érdekében a legjobb döntést hozza meg.
A kétszeres világbajnok azonban hangsúlyozta, megítélése szerint nem az F1-nek kellene változnia. „Nem hiszem, hogy ez a sport problémája lenne. A futballmeccsek is elég hosszúak - amikor leülök a tévé elé, nem nézem koncentráltan mind a 90 percet. Kimegyek a konyhába, visszajövök - mindig vannak figyelemkiesések. De senki sem beszél arról, hogy 60 perces futballmeccseket kellene rendezni. Ez a társadalom és a gyerekek problémája, nem a sporté, így valószínűleg nincs szükség változtatásra" - fejtette ki álláspontját Alonso.
A veterán versenyző arra is rámutatott, hogy a rövidebb futamok hátrányosak lennének a stratégiai lehetőségek szempontjából. „Ha túl rövid, mint néhány sprintverseny esetében, és rossz időmérővel indulsz, nincs idő semmit végrehajtani. Nehéz követni - minden autónak egyforma korú a gumija, nincs lehetőség helyezések visszaszerzésére. Egy hosszabb verseny megadja ezt a lehetőséget, ezt a stratégiai szabadságot."
Váratlan javaslat
Érdekes módon Alonso nem állt meg itt. Miután szétzúzta Domenicali elképzelését, valami még merészebbet javasolt a jelenlegi helyzethez képest.
„Valószínűleg a tankolás visszahozása lenne a legjobb dolog a versenyek izgalmasabbá tételéhez" - mondta Alonso. „Sokszor elmondtam már. Tudom, hogy ez teljesen ellentétes azzal az iránnyal, amerre haladunk, de amikor választhatsz az üzemanyag-mennyiségedről és különböző stratégiákat alkalmazhatsz, az teljesen megváltoztatja a verseny alakulását, hihetetlen vonzó stratégiai lehetőségeket és futamokat teremt."