Az idei szezon legtöbb hétvégéjén általában egykiállásos versenyeket láthattunk, mert a gumikopás elég kicsi volt ahhoz, hogy a pilótáknak ne kelljen többször is a bokszba látogatniuk. Mindez pedig sokszor egyhangú futamokhoz vezetett, ahol kevés előzést láthattunk, mert nem alakultak ki jelentősebb gumikülönbségek vagy keverékbeli eltérések.
Ennek orvoslására nemrég felmerült az ötlet, hogy jövőre talán minden versenyen kötelezően két kerékcserét kéne lássunk, mert az feldobhatja az akciót és a stratégiai sokszínűséget. Érdekes azonban, hogy a csapatfőnökök szerint mindez épp az ellenkezőjét érné el, vagyis még kevesebb variációt látnánk a választott taktikák terén.
„Úgy vélem, mindenki szereti, ha két vagy annál több kiállás van, de óvatosnak is kell lennünk” – kezdte Alan Permane, a Racing Bulls szakembere. „A stratégáink és gumiszakértőink szorosan vizsgálják a lehetőséget. Az egyik dolog, ami miatt trükkös lehet a két kiállás, az az, hogy maguk az abroncsok nem erre lettek tervezve. Olyan gumik kellenek, melyek két cserét kívánnak meg.”
„Ha kikényszeríted a két cserét, akkor előfordulhat, hogy mindenki ugyanazt a stratégiát fogja követni, és akkor pont az ellentétes hatást éred el.” Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke amondó, a mostani előírások között sok kiszámíthatatlan futamot láttunk a múltban, de az említett szabálymódosítás bevezetése véget vethet ennek.
„Számos olyan versenyt láthattunk, ahol valaki egy kiállást, míg a másik pilóta kettőt választott, és az utóbbi próbálta levadászni az előbbit. Mindez azonban most nyilván eltűnne. Mindenképpen át kell tehát gondoljuk ezt, és ezt is tesszük. Biztos vagyok benne, hogy az F1 Bizottság megvitatja majd, és aztán a megfelelő következtetésre jutunk.
A Williamst vezető James Vowles, aki korábban a Mercedes stratégája volt, tehát jól ismeri a lehetőségeket, egyetértett kollégáival, és elmondta, főként ő is amiatt aggódik, hogy mindenki szinte körre pontosan ugyanakkor cserélne kereket, mert a két kiállás miatt erre lennének kényszerítve.
„Először legyenek jók a kulcsfontosságú alapok, vagyis a gumikopás és a keverékek közötti eltérések. Ebben az esetben nem bánnám ezt a szabályt, de a mostani helyzetben szerintem csak kisebb lenne a variáció a jövő évi futamokon, ami aggaszt engem.”
Stella szerint a nagy 2026-os átalakulás miatt eleve nehéz megítélni, hogy szükség van-e efféle szabálymódosításra, hiszen az új autók teljesen felboríthatják az erősorrendet, és most még nehéz megmondani, milyen futamképet láthatunk majd a jövő évi hétvégéken.
„2026-ban annyi változtatás jön, ezért először meg kéne vizsgáljuk, milyen versenyeink lesznek, mielőtt változtatnánk a technikai oldalon vagy a szabályokon. Ebből a szempontból tehát én egy kis körültekintést javaslok. Először nézzük meg, mi történik 2026-ban, és utána majd alkalmazkodhatunk sportszempontból, hogy a szórakoztatás és a versenyzés is megfelelő szinten legyen” – zárta le a témát Stella.
-crop-1200x800_640x427.jpg)