Motorsport.hu|2025. 11. 05. 11:38
A rajtelsőség 2025-ben kulcstényezővé vált, ám mégsem egyedül ez dönt a világbajnoki cím sorsáról.

Az elmúlt hat futamot mind a pole-pozícióból rajtoló nyerte meg, ami ritka arány és jól jelzi, mennyire felértékelődött az időmérő 2025-ben. A szezon eddigi 20 versenyéből 14-et vitt el a pole-os, vagyis 70 százalékot, ilyen magas mutatót pedig az elmúlt tíz évben nem láttunk. Még a 2023-as, a Red Bull és a Max Verstappen által uralt év sem közelítette meg ezt, míg a mélypont 2019-ben 38 százalék volt.

Akkor élesen elvált a Ferrari időmérős tempója és a versenyritmusa, Charles Leclerc hat pole-jából csak kettőt tudott győzelemre váltani, a többin elszállt az esély. A csapattárs Sebastian Vettel két rajtelsőséget sem tudott kamatoztatni, a Mercedesnél Valtteri Bottas öt pole-ból kettőt, Lewis Hamilton öt pole-ból hármat fordított sikerre. A Mercedesnek abban az évben gyakran gondot okozott, hogy egy körre megfelelő hőmérséklet-tartományba hozza a gumikat, és a mezőny egyetlen nem Ferrari vagy Mercedes pole-osa, Verstappen is csak az egyik rajtelsőségét váltotta győzelemre.

Miért számít ennyire a pole 2025-ben?

Idén az első négy futamot kivétel nélkül az első rajtkockából induló nyerte, utána Jeddában és Miamiban Verstappen pole-ból kapitulált Oscar Piastri ellen, Imolában viszont a rajtnál visszavette az előnyt. Silverstone-ban Verstappen nem tudta megvédeni a pole-t, a belgiumi első körben Lando Norris elvesztette a vezetést Piastrival szemben, a magyarországi Leclerc-meglepetéspole pedig hamar elolvadt a Ferrari gyengébb versenytempója miatt. Azóta zsinórban hat pole-ból induló vitte haza a győzelmet.

A mezőny most sűrűbb, a tempók közelebb kerültek egymáshoz, emiatt nehezebb rést találni és még nehezebb előzni. A jelenlegi autók „piszkos levegője” erősebb a 2022-es generációhoz képest, a nagy hatékonyság miatt a szélárnyék hatása is kisebb a hosszú egyenesekben. A kanyarokban több zavaró áramlat keletkezik, a gyors pályákon a kisebb hátsó szárnyak miatt a DRS is kevésbé hatásos.

Mindebből azonban nem következik, hogy önmagában az időmérő döntené el a vb-címet. A döntő, hogy a versenyző hogyan kezeli az első kanyar körüli káoszt - a pole ugyan védőhálót ad, de a rajt és az első méterek minősége számít igazán. A helyzetfüggő tényezők is beleszólnak, például alacsony gumiterhelésű futamon könnyebb megtartani a pozíciót, a magasabb kopást generáló aszfaltokon azonban – különösen a jó hőkezeléssel – a McLaren nagyobb esélyt kap arra, hogy Verstappen elé kerüljön, ha ő indul az élről.

Austin jó példa erre - ha Leclerc nem állta volna ilyen keményen Norris útját, Verstappen nagyobb nyomás alá kerülhetett volna, mivel a McLaren tempója hajszálnyival jobb volt a Red Bullénál. Nem volt extrém gumifaló verseny, de a terhelés a túlmelegedés határára tolta a keverékeket.

A hátralévő pályák sem egyformán jutalmazzák a pole-t. Sao Paulóban gyakori a változékony időjárás, Las Vegasban a hűvös aszfalt miatt szemcsésedés jöhet elő, ami valószínűleg a McLarennek fáj majd jobban, Katar pedig kifejezetten kemény a gumikra nézve. Abu Dhabi a záráson akár klasszikus, nem túl eseménydús futamot is hozhat, de az apró változók így is számítanak.

Összességében az időmérő idén kulcsfontosságú tényező, a jó szombat már félsikernek számít, a világbajnokot azonban nem a kvalifikáció alapján kiáltják ki, hanem az alapján, hogyan rajtol, menedzseli a gumikat és kezeli a verseny dinamikáját a kritikus pillanatokban.