Törő Ferenc|2025. 12. 19. 11:29
Több mint 1,6 milliárd dollárt oszt szét a Forma–1 a 2025-ös eredmények alapján

A Forma–1 egy új korszak küszöbén áll, hiszen 2026-tól már 11 csapat alkotja majd a mezőnyt, a sportág gazdasági modellje azonban továbbra is komoly pénzdíjakkal jutalmazza a konstruktőri helyezéseket. A Liberty Media a szezon végén hozzávetőleg 1,6 milliárd dollárt oszt szét a csapatok között, ami az éves, 3,7 milliárd dollárra becsült bevétel 45 százalékát jelenti.

A pénzek elosztásának alapja a 2025-ös konstruktőri tabella végeredménye, vagyis az, hogy ki hogyan teljesített az előző idényben. Ez a támogatási rendszer különösen fontos szerepet játszik a hosszú távú építkezés szempontjából, mivel minden csapat a költségplafon korlátain belül működik.

A McLaren viszi a legnagyobb részt

A legnagyobb szelet a tortából a McLarenhez kerül, amely második egymást követő évben hódította el a konstruktőri bajnoki címet. A wokingi alakulat nagyjából 175 millió dollárral gazdagodik a prémiumalapból, ezzel megerősítve pénzügyi stabilitását a 2026-os szabályváltozások előtt.

A második helyezett Mercedes két helyet javított a tavalyi eredményéhez képest, így körülbelül 164 millió dollárra számíthat. A német gyártó komoly előrelépést mutatott, ám lemaradása így is jelentősnek bizonyult a McLarenhez képest.

A harmadik pozícióban a Red Bull zárt, megismételve a 2024-es helyezését. A brit bejegyzésű csapat nagyjából 152 millió dolláros prémiumban részesül.

A Ferrari ugyanakkor egy helyet rontott, a tavalyi második hely után most a negyedik pozícióban végzett, ami hozzávetőleg 141 millió dolláros kifizetést jelent számukra.

A Williams áttörése és a középmezőny harca

Az egyik legnagyobb előrelépést a Williams produkálta. Carlos Sainz két dobogós eredménye, valamint Alex Albon rendszeres pontszerzése révén a grove-i gárda az ötödik helyet szerezte meg. Ez körülbelül 130 millió dolláros bevételt jelent, miközben James Vowles irányítása alatt látványosan javult a csapat teljesítménye.

A hatodik helyre a Racing Bulls érkezett meg, akik nagyjából 119 millió dolláros összeget vihetnek haza. Őket szorosan követi az Aston Martin, amely a hetedik pozícióval mintegy 107 millió dollárt érdemelt ki.

A nyolcadik helyen végző Haas a becslések szerint 96 millió dollárt kap, míg a Sauber, amely hamarosan már Audi projektként jelenhet meg a rajtrácson, a kilencedik hellyel nagyjából 85 millió dollárnyi támogatásra számíthat.

A sor végén az Alpine zárta a 2025-ös évet. A csapat 2024-ben még a hatodik helyen fejezte be a bajnokságot, most viszont a tizedik, utolsó helyre csúsztak vissza, ami csupán 75 millió dollár körüli prémiumot jelent számukra.

Élő közvetítés