A 2025-ös Forma–1-es idény végén, az Abu-dzabi Nagydíjat követően Frédéric Vasseur őszintén értékelte a Ferrari hullámzó teljesítményét, amely végül győzelem nélküli vasárnapokat, egyetlen sprintfutam-sikert és csalódást keltő összesített eredményt hozott.
A szezonkezdés előtt, még Milánóban tett nagyívű bejelentések és reményteljes nyilatkozatok után a Ferrari éve inkább tűnt egy végeláthatatlan küzdelemnek, mintsem bajnokesélyes hadjáratnak. A 24 versenyből álló idény során a csapat képtelen volt tartósan felvenni a versenyt a legjobbakkal, a várva várt áttörés pedig elmaradt.
„Őszintén szólva nehéz értékelni. Az egész szezon küzdelmes volt, de külön kell választani a hétvégék teljesítményét, az idény egészét és a csapat hosszú távú fejlődését” – fogalmazott Vasseur, aki szerint már az első futamtól kezdve látszott, hogy valami nincs rendben.
„Bahreinben már nyilvánvaló volt, hogy nem vagyunk jó tempóban. Ráadásul a szezon eleje különösen nehéz volt számunkra, főleg a kínai kizárás miatt – azt hiszem, az volt a második verseny. Ott rögtön elveszítettünk 25 pontot, miközben a riválisainkhoz hatot hozzáadtunk. Így már az elején hátrányba kerültünk. Három-négy futam után a McLaren már nagyjából 100 ponttal vezetett.”
Bár a Ferrari az idény közepén még tartotta a második helyet a konstruktőri tabellán, a hajrában mind a Mercedes, mind a Red Bull megelőzte őket. Vasseur szerint azonban nem a nagy hibák, hanem a részletek hiánya döntött.
„Mi egy versengő szellemű csapat vagyunk, győzni akarunk, jó eredményeket elérni. Többször is sikerült visszajönnünk a szezon során. A nyári szünet után például látványosan javult a tempónk. Austin, Mexikó, és talán Azerbajdzsán is jól sikerült. De a részletekkel sokat küszködtünk, és ma a Forma–1-ben ez döntő. Volt időmérő, ahol az első szakaszában kevesebb mint egy tizedmásodperc választotta el a hatodik és a tizenhatodik helyet. Egy apró hiba, vagy ha nem vagyunk a megfelelő beállítási tartományban, és máris kiestünk. A következő hétvégén pedig lehet, hogy hatodikak vagy hetedikek vagyunk.”
A csapatfőnök szerint a mezőny szorosabb, mint valaha, és ez mindenkit érint – még a világbajnokokat is.
„A szezon végére talán csak a McLaren és Max rendelkezett azzal a kis előnnyel, amivel még egy kisebb problémát is kezelni tudtak. De mindenki más számára a rajtrácson folyamatosan változott a sorrend. Max is volt tizenegyedik Budapesten, vagy a szezon végén Brazíliában. Ha hibázol, könnyen búcsúzhatsz már az első szakaszban. Ez ma a Forma–1 valósága. A show szempontjából ez jó, a sportnak is jót tesz. A csapatoknak persze néha nehéz, de összességében ez a bajnokság előnyére vált.”
Vasseur arról is beszélt, hogy a teljesítmények kiegyenlítődése mögött valószínűleg a szélcsatorna-használat új elosztása áll, ami a kisebb csapatoknak kedvezett.
„Ma reggel is erről beszélgettem valakivel. Nem tudom, hogy ez közvetlenül a szélcsatorna-kvóták miatt van-e, de a kisebb csapatok láthatóan többet dolgoztak. Ez azt is jelentheti, hogy jövőre még nagyobb különbségek lesznek a rajtnál. De az biztos, hogy a teljesítmények idén közelebb kerültek egymáshoz, és ez volt a Forma–1 egyik célja. Őszintén szólva jól is kezelték ezt, mert még sosem volt olyan szezon, ahol egy autó egyik hétvégén ötödik, a következőn tizennyolcadik lett volna.”
