A Ferrari számára a 2025-ös Forma–1-es szezon eddig messze elmaradt a várakozásoktól, miután a maranellói csapat egyetlen győzelmet sem tudott felmutatni, miközben az SF-25 fejlesztése gyakorlatilag a szezon felénél leállt. A technikai problémák – a hasmagasság kezelésétől a gumikopásig – továbbra is megoldatlanok, így a figyelem egyre inkább a versenyautón túli területekre irányul.
A Ferrari stratégiája és pályán végzett műveletei időnként stabil alapokat mutattak, különösen a szezon első felében, ugyanakkor a nyári szünet után több hiba is felszínre került, amelyek érezhetően befolyásolták az eredményeket. Nem véletlen, hogy mind a versenyzők, mind Frederic Vasseur csapatfőnök többször hangsúlyozták, hogy elengedhetetlen a továbblépés.
Van azonban egy terület, ahol a Ferrari nemcsak javulást mutatott, hanem egyenesen etalonná vált: a bokszkiállások. Bár ez csak apró vigasz a szezon elején kitűzött célokhoz képest, egy sikeres csapat felépítése sok apró lépésből áll – ha az autó nem versenyképes, minden másban hibátlanul kell teljesíteni.
A szezon végére szinte biztosra vehető, hogy a Ferrari szerelői elnyerik az F1 és partnerei által kiosztott díjat, amelyet az év leggyorsabb és legmegbízhatóbb bokszcsapata kap. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy övék volt a leggyorsabb kiállás, hanem hogy versenyről versenyre stabilan a legjobbak között teljesítettek.
A McLaren például háromszor is elérte az év leggyorsabb bokszkiállását – köztük egy 1,91 másodperces rekorddal –, ám a wokingi csapatnál a következetesség időnként hiányzott. Lando Norris és Oscar Piastri esetében több hibát is elkövettek a szezon második felében, ami rávilágít arra, hogy a határok keresése közben könnyen automatizmusokba csúszhatnak a szerelők, amelyek nyomás alatt hibához vezethetnek – ahogy Andrea Stella is rámutatott.
A számok önmagukért beszélnek: a Ferrari bokszcsapata 2,41 másodperces átlagot produkált, kizárva azokat az eseteket, amikor büntetést kellett letölteni. Ez az érték alatta marad annak a 2,5 másodperces küszöbnek, amelyet a csapatok általában célként tűznek ki. Ráadásul a szezon során mindössze öt alkalommal lépték túl a három másodperces határt, azt a szintet, amely már stratégiai szempontból is kritikus lehet.
| Csapat | Átlagos idő | 3 mp feletti kiállások száma | Leggyorsabb kiállások száma |
| Ferrari | 2,41 mp | 5 | 9 |
| Mercedes | 2,74 mp | 11 | 0 |
| McLaren | 2,98 mp | 24 | 4 |
| Red Bull Racing | 3,18 mp | 11 | 4 |
A Ferrari öt alkalommal szerepelt az év tíz leggyorsabb bokszkiállása között, köztük két 2,0 másodperces megállással Monacóban és Szaúd-Arábiában. A McLaren három, a Red Bull pedig két ilyen kiállást tudott felmutatni.
Technológia és emberi tényező – a siker kulcsa
A Ferrari 2023-tól kezdve komoly beruházásokat hajtott végre a bokszkiállások terén, hogy ledolgozza a lemaradását. Ennek részeként új, LED-csíkos kerékkulcsokat vezettek be, amelyek segítik a szerelők munkáját a rögzítés és oldás pontos követésében.
A technológia mellett az emberi tényező is kulcsszerepet játszik, hiszen a téli szünetben több mint ezer bokszgyakorlatot végeztek, miközben minden egyes szerszám szenzoros adatokat gyűjtött, lehetővé téve a kiállások minden fázisának részletes elemzését. Ez a fajta precizitás azért is fontos, mert a szerelőknek tökéletesen felkészültnek kell lenniük a pozícióváltásokra és a rotációkra.
A McLaren ugyan technikailag versenyképes, de a 24 három másodperc feletti kiállás jól mutatja, hogy a hibák ára magas. A Mercedes 2,74 másodperces átlagot hozott, míg a Red Bull 3,18 másodperces értékkel szerepel a listában – utóbbi ráadásul több tíz másodpercet meghaladó kiállást is elkövetett. Érdekesség, hogy Júki Cunoda bokszkiállásai átlagban gyorsabbak voltak, mint Max Verstappenéi.
A Ferrari tehát egy olyan területen vált referenciaértékűvé, amely gyakran háttérbe szorul a reflektorfényben. És bár a győzelmek elmaradtak, a bokszutcában mutatott teljesítmény azt bizonyítja, hogy Maranellóban továbbra is képesek a precíz, következetes munkára .
