Motorsport.hu|2025. 11. 25. 12:55
A Ferrari szerint az FIA új ellenőrzési módszere alapjaiban alakította át a 2025-ös szezon helyzetét.

A Ferrari háza táján egyre nagyobb a feszültség, ugyanis a csapatnál úgy érzik, az FIA legutóbbi szabályértelmezése és az ellenőrzési protokoll szigorítása teljesen átírta a 2025-ös bajnoki verseny dinamikáját. A padlólemez kopását érintő vizsgálati folyamat módosítása nemcsak a Las Vegas-i hétvége utózöngéit határozta meg, hanem hosszabb távon is kiszámíthatatlan helyzetet teremtett.

A sportág egyik legrégebbi technikai paramétere, a plank-kopás régóta fontos mutatója annak, hogy az autók megfelelnek-e az előírt minimális hasmagasságnak. Az FIA azonban az elmúlt hetekben radikálisan átalakította a vizsgálatokat, ugyanis a korábbi rendszert, amelyben csupán néhány autót ellenőriztek részletesen, egy jóval átfogóbb módszer váltotta fel. A szervezet immár minden egyes autót ugyanazzal a szigorral vizsgál meg, ami sok csapat számára kellemetlen meglepetést okozott.

A Las Vegas-i kettős kizárás volt a fordulópont

A Las Vegas-i Nagydíj már eleve kaotikus hétvégét hozott, a csapatok pedig a rendkívül alacsony hőmérséklet és a kiszámíthatatlan pályaviszonyok között próbálták megtalálni az ideális beállításokat.

A McLaren két pilótájának kizárása azonban mindenkire sokkolóan hatott, ugyanis a túlzott padlólemez-kopás miatt elvesztették az összes megszerzett pontjukat, ami azonnal átrendezte az egyéni bajnokság állását. Lando Norris így egyik pillanatról a másikra veszítette el az esélyt arra, hogy megnyugtató előnnyel utazhasson Katarba.

A Ferrari különösen érzékenyen érintett volt ebben az ügyben, ugyanis a csapat idén már átélt egy hasonló helyzetet. Lewis Hamilton sanghaji kizárása hetekre megtörte az olaszok lendületét, ráadásul arra kényszerítette őket, hogy megemeljék az autó hasmagasságát, ami jelentős teljesítményveszteséggel járt.

A Ferrari fejlesztési iránya megváltozott

A maranellóiak az év elején még abban bíztak, hogy a SF-25-ös konstrukció stabil alapot adhat. Hamilton sanghaji sprintgyőzelme úgy tűnt, igazolja ezt a feltételezést, ugyanis a csapat akkor abban látta az előrelépés kulcsát, hogy rendkívül alacsony hasmagasság mellett maximalizálhatják az autó aerodinamikai hatékonyságát.

A diszkvalifikáció azonban mindent átírt, ugyanis a csapatnak fel kellett adnia ezt az irányt, és a további fejlesztések jelentős része arról szólt, hogyan találjanak olyan egyensúlyt, amely mellett nem fenyegeti őket újabb büntetés.

A Ferrari mérnökei azóta rengeteg energiát fordítottak a hátsó felfüggesztés áttervezésére és a mechanikai platform módosítására, de a pilóták még így is rendszeresen kaptak „lift and coast” utasításokat, hogy csökkentsék a padló túlterhelését.

Mindez komoly áldozatokkal járt, ugyanis az óvatosabb megközelítés jelentősen visszafogta az autó versenytempóját és előzési potenciálját. A csapat emiatt sokszor úgy érezte, hogy nem tudja kihasználni a SF-25 tényleges képességeit, ami frusztrációt szült a garázsban. Amennyiben a McLaren esetében is ilyen jelenségeket szül majd a kényszerből alkalmazandó magasabb hasmagasság, úgy az a bajnokság végkimenetelére is érezhető hatással lehet.

Az FIA átláthatóságra hivatkozik, a Ferrari viszont szigorúnak érzi az új protokollt

Az FIA szerint a szigorításra azért volt szükség, hogy minden istálló azonos feltételek mellett legyen megítélve. A szervezet hangsúlyozta, hogy nincs szó célzott ellenőrzésről, egyszerűen egy olyan szezonban, amelyet több kizárás is beárnyékolt, indokolttá vált a teljes mezőny egységes vizsgálata.

A Ferrari azonban belső források szerint egyáltalán nem örül ennek a váltásnak, ugyanis az ellenőrzések kiterjesztése olyan mértékben hat a fejlesztési szabadságra, amely teljesen felborította a szezon elején felépített stratégiájukat.

Korlátozott mozgástér 2025-ben, fókusz a 2026-os új korszakon

Mivel a 2026-os szabályrendszer hatalmas változásokat hoz – az aerodinamikától kezdve a teljes hibrid rendszerig –, a Ferrari már a szezon közepén kénytelen volt áthelyezni a hangsúlyt a jövő évi projekteket érintő fejlesztésekre. A 2025-ös autó így már csak minimális továbbfejlesztést kap, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi korlátok között kell kihozniuk a lehető legtöbbet.

A csapat ez alapján arra számít, hogy a dobogós helyezések megszerzése maradhat reális cél, a futamgyőzelmekért viszont jóval nehezebb lesz harcolni. Charles Leclerc és Lewis Hamilton több alkalommal is utalt rá, hogy a csapat mindent megtesz, de a körülmények jelenleg korlátozzák a lehetőségeiket.

A Ferrari ugyanakkor abban bízik, hogy a 2025-ben szerzett tapasztalatok stabil alapot teremtenek a 2026-os új korszakra, amikor teljesen új padlókoncepciók és erőforrások érkeznek, és a mezőny erőviszonyai is átrendeződhetnek.