A Ferrari Forma–1-es csapatánál hetek óta tart a találgatás Frédéric Vasseur jövőjéről, és úgy tűnik, a paddockban egyre többen látják úgy, hogy a közelmúltban történő szerződéshosszabbítás ellenére elkerülhetetlenül közeledik a pillanat, amikor a vezetőség más irányt keres. A háttérben pedig már körvonalazódni látszik az a szakember, aki a jelenlegi csapatfőnök helyére léphet.
A belső favorit egyértelműen Antonello Coletta, a Ferrari sportautó- és WEC-programjának vezetője, aki 58 évesen a hosszútávú versenyzés egyik legelismertebb alakja. Az elmúlt években az ő irányításával lépett szintet a Ferrari Endurance-részlege, amely a 499P-vel triplázott Le Mans-ban, és kettős világbajnoki címet ünnepelhetett a WEC-ben.
A két program – a rendkívül sikeres endurance-ág és a komoly válságba került F1-es csapat – közötti kontraszt a 2025-ös szezonban minden korábbinál látványosabb lett.
Amikor nyár elején felröppentek az első hírek Vasseur bizonytalan helyzetéről, az olasz sajtó két nevet emlegetett: Christian Hornerét, aki akkor még a Red Bull élén állt, de már visszautasította a Ferrari közeledését, valamint Antonello Colettáét, akit a Forma–1-et szorosabban követők kevésbé ismerhetnek, ám aki az endurance világában meghatározó szereplő.
A Ferrari WEC-programjának eredménysora önmagáért beszél. A márka 2023-as visszatérése óta a 499P egyszer sem kapott ki a Le Mans-i 24 óráson, és miközben Lewis Hamilton – a 2025-re szerződtetett új sztárpilóta – Brazíliában csupán a Q2-ig jutott, Coletta Bahreinben újabb világbajnoki címet ünnepelt, méghozzá John Elkann és Benedetto Vigna jelenlétében.
A Ferrari vezetősége több fronton is igyekezett lecsendesíteni a Vasseurről szóló találgatásokat, melynek részeként a francia szakember még a nyári szünet előtt többéves szerződést kapott, Elkann pedig a tengerentúli futamon is biztosította őt a támogatásáról.
A Forma–1 világában azonban ezek a „bizalmi üzenetek” sokszor inkább az ellenkezőjét jelzik, különösen akkor, ha a csapat teljesítménye folyamatosan romlik. A brazil hétvégén látott kettős kiesés csak tovább növelte a nyomást Vasseurön, miközben az olasz sajtó egy része kifejezetten személyes hangvételű kritikákat fogalmaz meg vele szemben.
A sportág története azt mutatja, hogy aki egyszer a Ferrari csapatfőnökeként hasonlóan viharos szakaszba kerül, ritkán kerül ki onnan sértetlenül. És mivel Horner már nem számít reális opciónak, a figyelem értelemszerűen Coletta felé fordult. A pletykák szerint korábban már visszautasította a Forma–1-es felkérést, ám ha a poszt ismét megüresedne, aligha lenne lehetősége megint nemet mondani.
Maranellóban egyre többen teszik fel a kérdést: ha Coletta háromszor is győztes projektet épített Le Mans-ban, és a teljes WEC-mezőny élére repítette a Ferrarit, akkor vajon mire lehetne képes az F1-ben, ahol a csapat immár több mint egy évtizede keresi az egyensúlyt és az irányt?
Colettától sokan egy higgadt, rendszerszemléletű, technikai és szervezeti kérdésekben egyaránt magabiztos vezetőt látnak, aki három év alatt olyan fegyelmezett és ütőképes csapatot épített a WEC-ben, amely képes felvenni a harcot a Toyota, a Porsche, a Peugeot, a BMW vagy a Cadillac óriásaival is. Ez az a fajta struktúra és következetesség, amelyet a Ferrari F1-es alakulatánál hosszú ideje hiányolnak.
