Meglepő módon még mindig nincs új szerződése a következő évre, pedig George Russell messze a leghatékonyabb pilótaként szerepel a 2025-ös Forma–1-es mezőnyben. A brit versenyző teljesítménye különösen annak fényében figyelemreméltó, hogy a Mercedes még nem hosszabbította meg vele a megállapodást.
Miközben a 2026-os technikai forradalom egyre közeleg, és alapjaiban változtatja majd meg a Forma–1-et, Russell és a stuttgarti márka között még nem született megegyezés. Az időzítés különösen paradox, hiszen a brit éppen pályafutása legjobb F1-es szezonját futja. Bár a McLaren rendkívül versenyképes MCL39-ese sok figyelmet kap, a versenyzői oldalon Russell az, aki igazán kiemelkedik a mezőnyből.
A Mercedes pilótája mind következetesség, mind hatékonyság terén 2025 egyik, hanem a legjobbja – még a sportág jelenlegi királya, Max Verstappen is meghajolhat előtte. Nem feltétlenül a nyers statisztikák miatt, hiszen Verstappen négy, Russell két futamgyőzelemnél tart, hanem mert a rendelkezésére álló technikához képest nyújtott teljesítménye kimagasló.
A címvédő világbajnok ugyan szinte mindig maximumot hoz ki a szeszélyes RB21-ből, ám a barcelonai gyenge hétvége súlyos folt a bajnoki menetelésén. Ráadásul a sors úgy hozta, hogy Verstappen piros lapot érő visszavágása éppen Russell ellen történt, akivel évek óta feszült a rivalizálása.
Verstappenhez hasonlóan Russell is megosztó személyiség. Rendkívül udvarias, már-már arisztokratikus távolságtartással és finomsággal, gyakran él az irritálóan britesnek mondható iróniával, ami olykor fennhéjázónak tűnhet, ám éppen ez a megosztó személyisége teszi érdekessé, amikor leveszi a sisakot. De ami igazán számít, az a pályán nyújtott teljesítménye.
Forma–1-es karrierje kezdete óta Russell az időmérős tempójával tűnt ki. Az egykörös ösztöne veleszületett képesség, amit nem lehet tapasztalattal kifejleszteni. Ez ma is nagy hasznára válik – montreali és szingapúri győzelmeit is remek pole pozíciókból szerezte. Az évek során azonban Russell képes volt elmélyíteni tehetségét, jelentősen javítva versenyzői képességein. Az egyetlen kivétel egy amúgy kiegyensúlyozott szezonban a silverstone-i mérlegelési hiba volt, amikor a verseny elején slick gumikra váltott.
Ez a botlás sem homályosítja azonban el azt a jelentős fejlődést, amit az utóbbi években mutatott. Korábban Russell gyakran türelmetlennek bizonyult a versenyeken, nem csak a közvetlen küzdelmekben, hanem a gumik kezelésében is. Túl sokat követelt az abroncsoktól, mintha folyamatosan időmérős köröket futhatna anélkül, hogy azok elkopnának. Ez már a múlté. A britnek ma már megvan a tapasztalata ahhoz, hogy beossza az energiáit és megőrizze a gumikat azokra a pillanatokra, amikor el kell szakadnia az ellenfelétől vagy éppen előznie kell.
Russell fejlődésének igazi mércéje azonban máshol keresendő. Amikor a Mercedes W16 az Imolában bevezetett hátsó felfüggesztés miatt szeszélyes bestiaként viselkedett, ő képes volt kompenzálni az autó korlátait, sokkal kezelhetőbbnek mutatva azt, mint amilyen valójában volt. Ez jelentős teljesítménykülönbséget eredményezett a tapasztalatlan Andrea Kimi Antonellivel szemben.
Russell tapasztalata megadta neki azt az érzékenységet, amivel vezetési stílusát egy instabil autó kiszámíthatatlan reakcióihoz tudja igazítani. Ezek olyan tulajdonságok, amelyek nem kerülték el a Mercedes vezetőségének figyelmét sem, akik nem szándékoznak elengedni őt - de akkor miért nincs még új szerződése?
Az ok egyszerű: Russell most erősebb pozícióban van. Verstappen opciójának megszűnésével ő jelenti a biztos és megbízható választást a csapat jövője szempontjából. A 2026-os technikai forradalom közeledte miatt azonban más lehetőségeket is nyitva kell hagyni. A pénzügyi kérdéseken túl a jelenleg formálódó megállapodás egy 1+1 éves szerződést tartalmazhat, kilépési záradékkal, amit Russell érvényesíthet, ha 2027-re másik csapathoz szeretne igazolni. És nincs is jobb ajánlólevél egy sokak által alábecsült pilóta számára, mint a jelenlegi szezonja.
Időközben hivatalossá vált, hogy Russell és Antonelli jövőre is a Mercedes versenyzője marad. A részleteket itt olvashatjátok.
