hero image
dppi

Ez az igazi mérnöki bravúr a McLaren szárnyalása mögött

A McLaren a miami nagydíjon minden várakozást felülmúló, közel negyvenperces előnnyel diadalmaskodott a mezőny felett.

A wokingi istálló idei dominanciája mögött egy rendkívül összetett műszaki megoldás húzódik meg, amelynek köszönhetően a csapat versenygépei egyedülálló módon képesek a hátsó abroncsok optimális hőmérsékleten tartására. Az alakulat által alkalmazott technológia egyelőre megfejthetetlen talányt jelent a rivális gárdák számára, miközben a miami futamon tapasztalt teljesítménykülönbség az egész mezőnyt megdöbbentette.

Váratlan fölény

"Nyilvánvaló, hogy ez a teljesítmény jelentősen eltér az idei megszokott szintünktől. Bár kétségtelenül erős autónk van, az első körtől kezdve tapasztalt sebesség még számunkra is meglepetést okozott" – nyilatkozta Oscar Piastri, aki több mint 37 másodperces előnnyel diadalmaskodott a legközelebbi nem McLaren-pilótával szemben.

A rajtelsőségből induló Max Verstappen, aki végül a negyedik helyen zárt közel 40 másodperces hátránnyal, határozott véleményt fogalmazott meg a látottakkal kapcsolatban. "Fényévekkel előttünk jártak. Olyan pályán bizonyultak mindenkinél lényegesen gyorsabbnak, ahol meghatározó szerepet játszik a termikus degradáció. A fölényük egyértelműen szembetűnő" – mondta a holland versenyző.

A technikai háttér

A McLaren MCL39 konstrukciójának sajátossága abban rejlik, hogy a hátsó abroncsokat alacsonyabb hőmérsékleten képes működtetni a konkurenciához képest. Ez egy olyan pozitív folyamatot indít el, amelynek során a gumik hosszabb ideig megőrzik optimális teljesítményüket, mivel nem csúsznak meg és nem melegednek túl. 

A miami verseny ideális terepet biztosított ennek a műszaki előnynek, hiszen mind a levegő, mind az aszfalt hőmérséklete az idei szezon legmagasabb értékeit mutatta. Az ausztrál nagydíj felhős és hűvös körülményei, valamint a kínai és japán futamok alacsony hőmérséklete után a bahreini és szaúdi versenyek éjszakai lebonyolítása miatt nem érvényesülhetett teljes mértékben ez a fölény.

Hűtési innováció

Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke rámutatott egy további meghatározó tényezőre. "Magas hőmérséklet esetén autónk egy másik jellemzője is érvényesül, nevezetesen a hűtőrendszer hatékonysága. Versenygépünk karosszériája viszonylag zárt kialakítású, ami a mérnökeink által kifejlesztett kiváló hűtési megoldásoknak és átgondolt konstrukciónak köszönhető. Ilyen körülmények között mutatkozik meg igazán a McLarennél folyó mérnöki munka színvonala."

A riválisok helyzete

A miami teljesítménykülönbség értékelésekor figyelembe kell venni a versenytársak nehézségeit is. Verstappen visszatérő fékproblémákkal küzdött, ami nemcsak az időmérést befolyásolta hátrányosan, de a gumihőmérséklet emelkedéséhez is hozzájárult. A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff elismerte, hogy bár az időmérőn versenyképesek tudnak lenni a McLarennel és a Red Bullal, a hosszabb etapokon jelentős hátrányba kerülnek.

A McLaren előnye azonban nem tűnik átmenetinek, mivel a gumikezelési képesség már a téli fejlesztési időszakban beépített koncepcionális elem volt. Stella szavaival élve, a wokingi mérnökök átfogóan vizsgálták az összes olyan tényezőt, amely befolyásolhatja az abroncsok viselkedését, és sikerült olyan gyakorlati megoldásokat találniuk, amelyek révén uralni tudják az F1-ben még mindig kissé rejtélyesnek számító gumikezelés művészetét.

AJÁNLATOK A CÍMLAPRÓL