A 2025-ös Forma–1-es szezon világbajnoki küzdelme nemcsak a pályán, hanem a stratégiák szintjén is rendkívül izgalmas volt. A Red Bull gyakorlatilag egyetlen emberre, Max Verstappenre építette a teljes idényt, miközben a McLaren két élversenyzővel, Lando Norrisszal és Oscar Piastrival vágott neki az évnek. De mi lett volna, ha a wokingiak is csak egy autóra koncentrálnak?
A Red Bull helyzete már év elején világossá vált: Verstappen mögött sem Liam Lawson, sem Júki Cunoda nem tudott érdemben beleszólni a pontverseny alakulásába. A "féloldalas" felállás következménye az lett, hogy Verstappen gyakorlatilag egyedül harcolt a konstruktőri és egyéni címekért is, miközben a McLaren két fronton támadott.
A számok önmagukért beszélnek: Cunoda az egész szezon során mindössze két pontot vett el a McLarentől, amikor Azerbajdzsánban Norris előtt ért célba. Ezen kívül egyszer sem sikerült megelőznie sem Norrisszt, sem Piastrit. Ez felveti a kérdést: mi lett volna, ha a McLaren második autójában is egy gyengébb teljesítményű pilóta ül, aki nem vesz el pontokat Norrissztól, de Verstappent sem veszélyezteti?
Természetesen ez csak egy elméleti játék, hiszen a valóságban rengeteg változó befolyásolja az eredményeket – elég csak a montreali McLaren-ütközésre gondolni. Ennek ellenére érdekes megnézni, hogyan alakult volna a világbajnokság, ha Piastri minden futamon hátrébb végzett volna, vagy egyáltalán nem szerzett pontot.
Jelentős különbség a pontversenyben
A szimuláció alapján Norris már a szezon elején előnybe került volna. Kínában például Piastri győzelme helyett Norris örökölte volna a futamgyőzelmet, míg Verstappen csak harmadik lett volna. Ez az egyetlen verseny már hét extra pontot hozott volna Norrisnak. Hasonló helyzet állt elő Miamiban is, ahol Piastri helyett Norris nyert volna, és újabb értékes egységeket gyűjtött volna be.
Összességében, ha a McLaren csak egy versenyzőre koncentrált volna, Norris a szezon végére 43 ponttal többet szerzett volna, mint a valóságban. Verstappen ugyanígy 37 ponttal gazdagodott volna, hiszen Piastri távolmaradása őt is előrébb tolta volna néhány versenyen. Ennek ellenére Norris előnye a végére nyolc pontra nőtt volna a jelenlegi kettő helyett.
A világbajnoki cím sorsa is másként alakulhatott volna
A szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj előtt Norris így nem 12, hanem 15 pontos előnnyel várhatta volna az utolsó futamot, és a második hely is elegendő lett volna számára a bajnoki címhez – ami végül meg is történt. A különbség azonban jól mutatja, hogy mennyit számít egy második autó teljesítménye, még akkor is, ha az nem közvetlenül a bajnoki ellenfelet veszélyezteti.
A gondolatkísérlet arra is rávilágít, hogy a két élversenyző alkalmazása nem mindig előnyös, különösen akkor, ha a rivális csapat csak egy emberre épít. Ha Piastri helyett a McLarenben is egy gyengébb teljesítményű pilóta ült volna, Norris könnyebb úton juthatott volna el élete első világbajnoki címéig.
Ez persze nem von le semmit Piastri érdemeiből, hiszen több futamon is döntő szerepet játszott a McLaren sikereiben. Ugyanakkor a számok azt mutatják, hogy az egyautós stratégia – bár kockázatos – bizonyos helyzetekben akár előnyösebb is lehet.
