Lando Norris történelmi sikert aratott az idei Forma–1-es szezon zárófutamán, amikor megnyerte a 2025-ös világbajnoki címet Abu-Dzabiban. A McLaren brit versenyzője Oscar Piastri és Max Verstappen társaságában vívott hármas csatát a végső győzelemért, és ezzel egy több mint fél évszázados sorozatot szakított meg.
A Forma–1 történetében ritkán fordult elő, hogy három vagy több pilóta esélyesként érkezzen a szezonzáróra, ám az ilyen helyzetekben szinte mindig az történt, hogy a pontverseny éllovasa végül nem tudta megszerezni a címet. Az eddigi tizenkét ilyen esetből csupán ötször lett bajnok az, aki az utolsó verseny előtt vezetett. Ráadásul az elmúlt öt évtizedben, egészen 2025-ig, egyetlen ilyen alkalommal sem nyert az aktuális listavezető.
Ennek egyik oka, hogy egy többfős végjátékban jóval nehezebb egyetlen riválisra koncentrálni, mint egy klasszikus párharcban, így a verseny kimenetele kiszámíthatatlanabbá válik. Emellett a sorsdöntő futamokon gyakran közbeszólnak a váratlan események, technikai hibák vagy stratégiai bakik, amelyek könnyedén boríthatják a papírformát.
Jó példa erre az 1982-es szezon, amikor három pilóta maradt versenyben a címért az utolsó nagydíj előtt. Didier Pironi ugyan még esélyes volt, de súlyos lábsérülése miatt nem tudott rajthoz állni Las Vegasban. Így végül a pontverseny élén álló Keke Rosberg és a harmadik helyen álló John Watson között dőlt el a bajnoki cím, amit végül a Williams finn versenyzője szerzett meg.
Norris azonban most másképp írta a történelmet. Az Abu-Dzabi Nagydíj 58 körös küzdelme után megőrizte vezető helyét a tabellán, és ezzel ő lett az első pilóta 1974 óta, aki ilyen helyzetből világbajnok tudott lenni.
Akkoriban szintén egy McLaren-pilóta, Emerson Fittipaldi diadalmaskodott, aki Clay Regazzonival holtversenyben végzett az élen, de több győzelmének köszönhetően ő kapta meg a címet. A brazil ráadásul Jody Schecktert is megelőzte a pontversenyben, és egy taktikus versenyzéssel a negyedik helyen célba érve biztosította be a bajnoki címet, miközben Regazzoni technikai gondokkal küszködött a Ferrariban.
Most, több mint öt évtizeddel később, Norris ismét McLaren-pilótaként ismételte meg ezt a bravúrt, és ezzel véget vetett a hármas döntők „átkának”, amely eddig rendre az éllovas vesztét jelentette.
