Törő Ferenc|2025. 12. 08. 16:35
Egy korszak lezárult Abu-Dzabiban, ugyanis a Renault motor utolsó F1-es versenyét futotta.

Hosszú fejezet ért véget a Forma–1 történetében Abu-Dzabiban, ugyanis vasárnap utoljára dolgozott versenyautóban a Viry-Châtillon mérnökeinek keze munkája. A búcsú azonban alig kapott figyelmet, szűk körben zajlott, mindenféle ünneplés nélkül.

A paddockban nem voltak virágok, koszorúk vagy különösebb ceremóniák, csupán egy „Merci Viry” felirat került a hétvégén alig látható autó oldalára, amely teljesítményével messze elmaradt a várakozásoktól. A legtöbb érzelmes mondatot Pierre Gasly fogalmazta meg, aki többször is kiemelte, mennyire megérintette a búcsú a csapat tagjait.

„Nagyon érzelmes hétvége volt mindenkinek a garázsban” – idézte fel vasárnap este, majd arról is beszélt, hogy előző nap közös fotót készítettek a teljes stábbal, és jól látszott, mennyit jelent számukra ez a pillanat. „Tényleg könnyeket láttam a szemükben, és ahogy visszagurultam a bokszutcába, megköszöntem nekik mindent.”

A francia pilóta ezután is hosszan méltatta a három év közös munkáját, ugyanis úgy érzi, a mérnökök és a szerelők minden egyes tagja kivételes támogatást adott neki. „Óriási öröm volt velük dolgozni. Egyszerűen mindenki, az utolsó emberig mögöttem állt. Hatalmas köszönet mindenkinek. Biztos vagyok benne, hogy közülük jó páran visszatérnek majd a paddockba” – tette hozzá.

A búcsú nem váltott ki nagy hullámokat, és ezt jól érzékelteti, hogy az esti sajtóközleményben Flavio Briatore még csak nem is említette meg a Renault motor távozását. Így történt, hogy a francia gyártó erőforrása szinte teljes magányban futotta utolsó nagydíját Abu-Dzabiban.

Luca de Meo sem volt jelen a helyszínen, ugyanis egy évvel azután, hogy gyakorlatilag ő döntött a motorfejlesztés leállításáról és a külső beszállítóra váltásról, már egy luxusipari vállalatot vezet. Mégis, ő volt az, aki miután visszahozta Briatorét, jóváhagyta a Mercedes erőforrásainak használatát, ami 2026-tól meglepő Alpine–Mercedes együttműködéshez vezet.

A döntés különösen annak fényében érdekes, hogy hasonló párosítások jelennek meg a mezőnyben, például az Aston Martin–Honda vagy a Cadillac–Ferrari kapcsolódás.

Sportágilag nézve a Renault búcsúja korántsem méltó az elmúlt csaknem fél évszázad teljesítményéhez, ugyanis az enstone-i csapat idei tizedik helye inkább a végét járó projekt érzetét kelti. A „gyászszertartás” is visszafogott volt, szinte családi körben zajlott.

Pedig a francia gyártó a hetvenes évek vége óta meghatározó szereplő volt az F1-ben, és egyetlen szezont leszámítva sosem produkált olyan gyenge eredményeket, mint 2025-ben. A Renault 169 futamgyőzelemmel a negyedik legsikeresebb motorépítő a sport történetében, és 23 világbajnoki címet (12 konstruktőri, 11 egyéni) szerzett az évtizedek során.

A Viry-Châtillon-i műhely munkája mindig is megmutatkozott, akár olyan partnercsapatokkal dolgoztak, mint a Williams, a Benetton vagy később a Red Bull, akár gyári csapatként jutottak csúcsra a kétezres évek közepén. Ironikus, hogy mindezt az a Flavio Briatore ívelte át, aki korábban Benetton–Renault és Renault néven is világbajnoki címeket ünnepelhetett, majd most a szabályváltozások előtt mégis a Mercedes felé fordult.

A Renault motor közel fél évszázadon át szinte folyamatos jelenlétet biztosított magának a mezőnyben, még akkor is, amikor a kilencvenes évek végén más néven futott néhány projekten keresztül.

Összesen 771 nagydíjon vett részt, ami az F1 teljes történetének majdnem 70 százaléka. Emellett 213 pole pozíciót és 465 dobogót hozott, és még számtalan további impozáns statisztikát. A gyémánt emblémás erőforrások ragyogó múltja megkerülhetetlen része marad az F1 történelmének.

A Mercedes-erőforrásra váltás hátteréről szóló viták közepette sokan szerették volna, ha a Renault méltóbb búcsút kap. A paddock többsége azonban meglepően csendben maradt, amit Alain Prost is szóvá tett vasárnap este a Canal+ műsorában. A legendás francia versenyző külön megemlékezett a Viry-Châtillon csapatáról, amely saját pályafutása 51 győzelméből 16-ot adott neki.

„Fontosnak tartom, hogy erről beszéljünk, ugyanis ez majdnem ötven év Forma–1. A búcsú szinte észrevétlenül ment el mellettünk” – hangsúlyozta.

Prost végül arról is beszélt, hogy a sport egyre inkább a marketing irányába tolódik, és a mai szurkolók már egészen mást keresnek, mint korábban. „Nem szabad hagyni, hogy mindaz eltűnjön, amit ezek az emberek felépítettek. Ha ma itt tart a sportág, abban nekik is óriási szerepük van” – tette hozzá.

Élő közvetítés