Hegedűs László|2025. 12. 17. 08:43
Laurent Mekies szerint a Red Bullnak a pályán kell megmutatnia erejét, nem a színfalak mögött.

Bár a 2025-ös szezon bajnoki küzdelme egészen az Abu-Dzabi Nagydíjig tartott, a paddock hangulata egészen más volt, mint a négy évvel ezelőtti, 2021-es idényzárón. Míg akkor a Red Bull és a Mercedes közti feszültség többször is ellenséges hangulatba csapott át, idén jóval nyugodtabb volt a légkör, amit Max Verstappen is könnyed humorral kezelt.

„Ellenséges, ellenséges... Senki nem verekedett össze, nem igaz? Szóval én nem nevezném annak” – mondta nevetve a négyszeres világbajnok. „Ez inkább egy nagyon kiélezett harc volt, és tény, hogy a két csapat akkoriban nem kedvelte egymást, de az nem ugyanaz, mint az ellenségesség.”

Annak idején a Red Bull akkori csapatfőnöke, Christian Horner és a Mercedes első embere, Toto Wolff között rendszeresek voltak a politikai csörték. Később, amikor a McLaren lett a Red Bull első számú kihívója, újabb feszültségforrások jelentek meg – ilyen volt például a hajlékony szárnyak vagy a vízzel hűtött gumik kérdése. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója egy humoros kulacsakcióval válaszolt ezekre az utalásokra.

Ám a nyár óta ezek a csipkelődések szinte teljesen eltűntek. Erre jó példa volt az Abu-Dzabi hétvége előtti pénteki sajtótájékoztató is, ahol Brown és Laurent Mekies – aki júliusban váltotta Hornert a Red Bull élén – együtt szerepelt. A hangulat feltűnően barátságos volt, dacára annak, hogy a bajnoki cím sorsa épp ekkor dőlt el.

A szemléletváltás egyik leglátványosabb jele az úgynevezett „szigetelőszalag-ügy” volt, amely során a Red Bull még nyáron rendszeresen eltávolította Lando Norris rajtpozíciót jelző ragtapaszait. Mekies azonban gyorsan véget vetett ennek a gyakorlatnak, jelezve, hogy nem kívánnak ilyen játékokba belemenni. A francia szakember ugyanakkor nem akarja ezt kizárólag saját érdemeként feltüntetni.

„Nem tudom, lehet-e azt mondani, hogy korábban a határon voltunk. Inkább azt mondanám, hogy kemény, de sportszerű küzdelmet vívtunk. Ez az a szellemiség, amiben versenyezni szeretnénk. A végsőkig elmegyünk, de közben tiszteljük az ellenfeleinket” – magyarázta Mekies.

Úgy véli, a határozott, de korrekt hozzáállás nemcsak a riválisokkal való kapcsolatban fontos, hanem a Red Bull belső működésére is pozitív hatással van.

„Nézze, ez egy elképesztően versengő közeg, de szerintünk akkor lehetünk igazán eredményesek, ha közben élvezzük is, amit csinálunk. Keményen dolgozunk, de ugyanúgy keményen bulizunk is – ez a Red Bull szellemisége” – fogalmazott, majd hozzátette, hogy az utóbbi hónapokban azon dolgoztak, hogy a csapat minél kevesebb zavaró tényezővel találkozzon.

„A lényeg, hogy kizárólag a tiszta versenyzésre összpontosítsunk, és ne hagyjuk, hogy a külső zajok elvonják a figyelmünket. Arra koncentrálunk, amit igazán szeretünk: gyorsabbá tenni ezeket az autókat. Csak ez számít” - tette hozzá.

Ez a szemlélet jól illeszkedik Mekies mérnöki hátteréhez is. A csapatfőnök ugyanis a szisztematikus munkában hisz, és kizárólag azokat az elemeket tartja fontosnak, amelyek érdemben javítják az autó teljesítményét. A politikai játszmák ebbe nem illenek bele, ezért ezek szerepe szemmel láthatóan csökkent a Red Bullon belül.

És nem csak Milton Keynes-ben figyelhető meg ez a változás. Egyre több olyan csapatfőnök kerül pozícióba, akik mérnöki háttérrel rendelkeznek – elég, ha csak Andrea Stellára a McLarennél, Ayao Komatsura a Haasnál vagy épp Adrian Newey-re gondolunk, aki az Aston Martinnál vállalt új szerepet. Ennek nyomán pedig látványosan csökken a nyilvános szócsaták száma.

Toto Wolff még a zandvoorti hétvégén poénkodott azzal, hogy a show szempontjából a Forma–1-nek szüksége van „rossz arcokra” is a csapatfőnökök között, de azt ő maga is elismerte, hogy 2025 második felében jóval kevesebb volt az ilyen jellegű adok-kapok, mint korábban.

Élő közvetítés