Motorsport.hu|2025. 11. 05. 15:22
A Ferrari főnöke szerint 2026 teljes újrakezdés lesz, ezért az ítéletekkel érdemes várni.

A Forma–1 2026-ban új korszakot nyit a mérnöki alapokig visszabontott technikai csomaggal, a fenntartható üzemanyaggal és az átírt szabályrendszerrel. A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur ezért azt kéri, óvatosan mérlegeljük, mit várunk az első hónapokban, szerinte ugyanis most valóban a rajtvonalról indul mindenki.

A szezon huszonegyedik állomásán, a 2025-ös Brazil Nagydíjon járunk, vagyis hamarosan véget ér a bajnokság, vele pedig a jelenlegi, padlóhatású autók korszaka. Jövőre teljesen új együlésesek érkeznek, amelyek a modern F1 egyik legmerészebb technikai vállalkozását testesítik meg, hiszen nemcsak a külső mechanika és az aerodinamika változik, hanem ami ennél is fontosabb, a hajtáslánc.

Miközben már csak hónapok választanak el bennünket a 2026-os rajttól, a csapatok képe nem kristálytiszta. A szabályok finomhangolása folyamatban van, ugyanakkor az autók összeszerelése előrehaladott. A legtöbb gárda még a nyári szünet előtt elindította a gyártást, hogy időben formát öltsenek az új korszak gépei, a legnagyobb fejtörést közben a 2014 óta először gyökeresen átszabott erőforrások okozzák.

Az új motorok célja, hogy fenntarthatóbbak, hozzáférhetőbbek és látványosabbak legyenek. Megmarad a 1,6 literes, V6-os turbós belső égésű blokk, ám kikerül az eddig drága és összetettnek tartott MGU-H, miközben a hibrid rész aránya jelentősen nő: az MGU-K teljesítménye a jelenlegi 120 kW-ról nagyjából 350 kW környékére ugrik, így az elektromos és a belső égésű komponens hozzájárulása közel fele-fele lehet, utóbbi valamelyest visszafogottabb erővel.

Az összteljesítmény továbbra is 1000 lóerő felett marad, emellett minden autó 100%-ban fenntartható üzemanyagot használ, amelyet az emisszió és a környezeti terhelés drasztikus mérséklésére fejlesztenek. A csomag egyszerre szól költségcsökkentésről, új gyártók bevonzásáról és kiegyensúlyozottabb technikai versenytérről, ahol az energiahatékonyság és a hibrid menedzsment kerül fókuszba.

A 2026-os motorfejlesztés valójában 2021–2022 között indult, majd 2023-ban gyorsult fel a végleges szabályok megjelenése után. Ennek ellenére az FIA-nál és a csapatoknál bőven maradtak kérdőjelek. Nem véletlen, hogy az első közös tesztet – amelyet január végére terveznek Barcelonába – zárt kapuk mögött tartják: sem televíziós közvetítés, sem sajtó, sem külsős stáb nem mehet be. Ez jól mutatja, mennyi bizonytalanság lengi körül az új autókat, és ezt erősítik a csapatfőnökök megszólalásai is, akik az erőforrások közti különbségek, a pályán látható produkció és a 2027-re elképzelhető finomítások lehetősége kapcsán kapnak kérdéseket.

Vasseur egyértelműen beszélt a helyzet összetettségéről. „Az F1-ben ez mindig így volt: ha új szabály érkezik, eleinte senki sem tudja pontosan, merre tartunk. Láttuk ezt a Mercedes motorjával 2014-ben, vagy a Brawn GP-vel 2009-ben. A nehézség most az, hogy szó szerint mindent a nulláról kezdünk: új gumik, új üzemanyag, új motor, új karosszéria, új sportkódex. Ez igénybe veszi a mezőnyt, de a sport DNS-éhez tartozik. A látvány miatt ne panaszkodjunk túl hamar: majd jövőre kiderül, hogyan állunk” – mondta, majd hozzátette, a türelem kulcs lesz az átmenet idején.

A Sauber–Audi projektet irányító Jonathan Wheatley a növekedés ívét emelte ki. „Óhatatlanul eszembe jut 2014. Akkor egy gyártó elképesztően jó munkát végzett, mégis nézzük meg, mennyire szoros ma a bajnokság. Nálunk ez lesz az első év mint Audi-program, ezért egyszerre kell bevezetnünk a karosszériát és a hajtásláncot, felépíteni köré egy csapatot, és megküzdeni azzal, ami a legnagyobb szabályváltozás, mióta ebben a sportban dolgozom. Fantasztikus kihívás, de versenyekről végkövetkeztetést vonni még korai. A Forma–1 mindig tartogat meglepetéseket” – nyilatkozta, miközben azt is megemlítette, hogy az alapok lerakása határozza meg az első évek mozgásterét.

A Haas élén álló Ayao Komacu is egyetértett a megközelítéssel. „Az ilyen váltások az F1 alapvetései. A mai show kiváló, de előre kell nézni: fenntartható üzemanyaggal, egyenesbeli energiamódokkal és kisebb légellenállással. A szándék helyes, és még ha az elején lesznek is különbségek, éppen ezekben a helyzetekben mutatjuk meg, milyen gyorsan tudunk alkalmazkodni és fejleszteni. Ha gondok adódnak, közösen keressük a megoldást” – mondta, majd hozzátette, hogy a fejlesztési ciklusok tempója is kulcsszerepet kap majd.