A 2025-ös idény lezárultával a Forma–1 egy technikai korszak végére ért. A 2022-ben bevezetett új szabályrendszer célja az volt, hogy az autók aerodinamikája kevésbé legyen érzékeny a turbulens levegőre, elősegítve a szorosabb csatákat. Ennek érdekében a tervezők a talajhatásos aerodinamikát helyezték előtérbe, azonban ennek komoly fizikai ára lett – elsősorban a versenyzők számára.
Az autókat szinte a földhöz tapadva kellett vezetni, rendkívül kemény felfüggesztéssel, ami már az első szezon során látványos problémákat szült. A legismertebb ezek közül a pattogás jelensége volt, amely különösen az utcai pályákon vált extrémmé.
Bár a pattogást részben sikerült kordában tartani, a fizikai megterhelés továbbra is rendkívüli maradt. Több pilóta is úgy búcsúzott az autóktól, hogy nem bánják a váltást, köztük a sportág veteránja, Fernando Alonso is. George Russell sem kertelt, amikor megkérdezték, örül-e, hogy vége ennek az érának.
„Ó, igen, őszintén szólva. Ezek brutális autók. Van egy szimulátorunk, ami a valós futamköröket utánozza, beleértve a felfüggesztés mozgásait is” – mondta, majd egy érdekes példát is említett. „Lewis és én szerettük volna, ha az egyik fő tervezőnk beül a szimulátorba, és végigcsinál egy újabb bakui kört, hogy lássa, milyen agresszív volt a pattogás, de az egészségügyi és biztonsági felelősünk szerint ez túl veszélyes lett volna. Ez jól érzékelteti, miről is van szó.”
Max Verstappen szintén nem rejtette véka alá a véleményét. „Ezek az évek egyáltalán nem voltak kényelmesek. Tönkrement a hátam, a lábaim még mindig fájnak. Fizikailag ez nem volt ideális. A vizsgálati eredményeim sem túl biztatóak. Persze, ha a motocrosshoz hasonlítjuk, akkor nem panaszkodhatunk, de ha választhatnék, én visszatérnék a 2015-2016-os időszak autóihoz” – mondta, majd hozzátette, hogy számára a régi konstrukciók kényelmesebbek és versenyzőbarátabbak voltak.
Az FIA is belátta, alábecsülték a problémát
A pilóták kritikái nem új keletűek. Már 2022-ben, a bakui futamon Lewis Hamilton alig tudott kiszállni az autóból a fájdalmai miatt, ami a következő évre a padlólemez megemelését is eredményezte. Az FIA azonban most először ismerte el hivatalosan, hogy nem látták előre a szabályrendszer következményeit.
„A fő probléma az, hogy ezek az autók nagyon alacsonyan futnak és rendkívül merevek” – nyilatkozta Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyautókért felelős igazgatója a Motorsport.com-nak. „Ez olyasmi, amire a jelenlegi generáció megalkotásakor nem számítottunk.”
A szakember szerint a 2026-ban érkező új technikai szabályok azonban már enyhülést hozhatnak ezen a téren.
„Az aerodinamikai hatások jövőre még mindig kedveznek az alacsony hasmagasságú autóknak, de már nem olyan mértékben, mint korábban. A leszorítóerő és a hasmagasság közötti arány csökken, vagyis az ideális beállítás már valamivel magasabb lesz. Ez összességében simább vezethetőséget és jobb mechanikai tapadást jelenthet.”
Az FIA azonban óvatos marad az ígéretekkel. Tombazis kiemelte, hogy a 2022-ben megjelent pattogás jelensége is váratlanul érte őket, így teljes bizonyossággal most sem tudnak jósolni.
„Természetesen ezek csak előzetes feltételezések. Nem mi határozzuk meg, hogyan fognak viselkedni az autók, de minden jel arra utal, hogy javulás várható. A végleges képet viszont csak akkor látjuk majd, ha pályára gördülnek az új konstrukciók” – fogalmazott.
