Motorsport.hu|2025. 10. 31. 14:47
Brundle és Villeneuve is vitába szállt a verseny eleji pályalevágások kapcsán.

A Mexikói Nagydíj rajtja után ismét fellángolt a vita arról, hogy meddig lehet elmenni a szabályok határán anélkül, hogy az FIA közbelépne. A verseny első kanyarjaiban Max Verstappen és Charles Leclerc is levágta a pályát, ám egyikük sem kapott büntetést – ez pedig több korábbi pilótát, és Lewis Hamiltont is is megszólalásra késztette.

A Sky Sports szakértőjeként dolgozó Martin Brundle úgy véli, Verstappen viselkedése már túlment azon, amit a sportág elbír. A brit exversenyző szerint a holland pilóta gyakorlatilag saját vonalvezetést rajzolt magának, amikor a rajtot követően a külső íven, a poros kerékvetőn haladva egyszerűen átvágott a pálya első három kanyarján.

„Ha valaki a pálya bal szélére teszi az autóját, miközben négyen haladnak egymás mellett, borítékolható, hogy kisodródik. Max ráadásul egy pillanatig sem próbálta bevenni az első három kanyart – csak rálépett a gázra, és ment tovább a füvön. Ez ügyes manőver volt, de nem szabályos. Egy ilyen húzásért én simán kiosztottam volna egy boxáthajtásos büntetést, hogy végre véget vessünk ennek a káosznak” – mondta, majd hozzátette, hogy a jelenlegi szabályrendszer túl engedékeny az ilyen esetekkel szemben.

A 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve viszont másként látja a helyzetet. Szerinte Verstappen nem sértett szabályt, csak kihasználta a rendszer gyengeségeit.

„A szándék egy dolog, de azt nehéz szabályba foglalni. Max megelőzte George Russellt, tehát a szabályok szerint nem járt neki büntetés. A látottak alapján viszont igen. Ez az örök dilemma: a szabályt kövessük, vagy azt, amit igazságosnak érzünk? Jelenleg nincs más választásunk, mint a szabályokat követni – még ha azok rosszul is vannak megfogalmazva” – fogalmazott, kitérve arra is, hogy a versenyzők pontosan tudják, mikor éri meg kockáztatni.

Leclerc esete sem maradt szó nélkül. A monacói pilóta a rajtnál szintén a külső íven haladt, majd a második kanyart levágva az élre került. Bár később elengedte Lando Norrist, Lewis Hamiltonnal szemben megtartotta pozícióját.

Brundle szerint ez sem volt elfogadható. „Legalább Charles megpróbálta bevenni az első kanyart, de aztán úgy döntött, inkább kihagyja a másodikat. Ezért én tíz másodperces büntetést adtam volna neki is” – beszélt róla, majd hozzátette, hogy az ilyen manőverek hosszú távon aláássák a sport hitelességét.

Villeneuve ebben az esetben egyetértett Brundle-le.: „Leclerc valóban Hamilton mögött volt, és nem is próbálta bevenni a kanyart. Úgy gondolta, mivel a csapattársa van mellette, nem lesz következménye. Ez a pályarész egyszerűen túl engedékeny. Ha ott kavicságy vagy fal lenne, senki nem próbálkozna négyes sorban. Most viszont mindenki úgy van vele, hogy ha túl gyorsan érkezik, legfeljebb levágja a pályát, és majd eldönti, visszaadja-e a pozíciót. Ezért van minden évben káosz az első kanyarban” – nyilatkozta, miközben azt is megemlítette, hogy a versenyzők egyre inkább a kiskapukat keresik.

A történtek több pilótát is felháborítottak. George Russell például „fűnyíróversenynek” nevezte a rajt utáni jeleneteket, míg Fernando Alonso ironikusan megjegyezte, hogy ha ez így megy tovább, ő is elkezdi levágni a kanyarokat.

Brundle szerint érthető a versenyzők frusztrációja. „Akik szabályosan próbálnak versenyezni, joggal érzik úgy, hogy hátrányba kerülnek. Ha ez így marad, mindenki a saját ívét fogja választani az első kanyarokban, és az egész verseny értelmét veszti” – mondra, rámutatva arra, hogy Verstappen és Leclerc végül dobogóra álltak, miközben a holland pilóta 36 pontra csökkentette hátrányát a bajnokságot vezető Norris mögött.