A 2025-ös szezon végére végleg megromlott Lewis Hamilton és a Ferrari kapcsolata, amelyet az olasz sajtó egyenesen „tönkrement házasságként” jellemzett. A Maranellóban egykor álomszerűen induló együttműködés mára nyílt feszültséggé fajult, miután Hamilton a szezon során többször is megpróbálta átalakítani a csapat működését, ám javaslatait nem fogadták tárt karokkal.
A hétszeres világbajnok többször is beszélt arról, hogy dokumentumokat juttatott el a Ferrari vezetőségéhez, amelyekben olyan szerkezeti reformokat javasolt, amelyek korábban a Mercedesnél beváltak, emellett az SF-25 fejlesztésére is tett konkrét ajánlásokat. Ezekre azonban nemhogy nyitottságot nem tapasztalt, hanem még nyilvános bírálatban is részesült.
A legélesebb kritika a Ferrari elnökétől, John Elkanntól érkezett, aki korábban maga kezdeményezte Hamilton szerződtetését. Egy katasztrofális Brazil Nagydíj után – ahol sem Hamilton, sem Charles Leclerc nem ért célba – Elkann így fogalmazott: „A mi versenyzőinknek inkább a vezetésre kellene koncentrálniuk, és kevesebbet beszélniük.” Ezzel gyakorlatilag nyilvánosan utasította el Hamilton szerepvállalását a csapat átalakításában.
Hamilton maga is kemény szavakkal értékelte az évet, Las Vegasban például úgy nyilatkozott, hogy ez volt pályafutása „legrosszabb szezonja”, amit legutóbb a Mercedesnél tapasztalt hanyatlása idején élt át. A brit pilóta négy egymást követő alkalommal esett ki már az időmérő első szakaszában – Las Vegasban, Katarban és Abu-Dzabiban is –, ami jól mutatja, mennyire mélyre került a Ferrari.
Miközben a Red Bull példát mutatott küzdeni akarásból – Max Verstappen 104 pontos hátrányból majdnem megfordította a bajnokságot –, a Ferrari ezzel szemben már a szezon elején „gyakorlatilag feladta” a 2025-ös projektet, írja a Corriere della Sera.
Az olasz lap szerint sokan teszik fel a kérdést, miért történt ez, és vajon lett volna-e lehetőség az autó további fejlesztésére. A válaszokat talán sosem tudjuk meg, de az biztos, hogy a következő szezon sorsdöntő lesz mindenki számára – Vasseur, Leclerc, Hamilton és a mérnökök jövője is ezen múlhat.
A Ferrari jelenlegi helyzete sokakat emlékeztet arra a korszakra, amikor még Jean Todt, Ross Brawn és Michael Schumacher érkezése előtt voltak éveken át eredménytelenek. Schumacher 2000-es bajnoki címe előtt utoljára 1979-ben nyertek konstruktőri világbajnokságot Jody Scheckterrel.
A csapatfőnök, Fred Vasseur nem tűnik különösebben nyugtalannak. Úgy fogalmazott, hogy nem érdemes azon rágódni, ki hol áll a 2026-os idény előtt, mert hosszú szezon vár rájuk, és bőven lesz idő ledolgozni a hátrányokat. Ez a kijelentés azonban nem hatott túl inspirálóan a tifosi számára, még ha a mögöttes üzenet talán az is volt, hogy a gyors alkalmazkodás kulcsfontosságú lesz a Forma–1 új korszakában.
A Corriere szerint azonban „a kocka már el van vetve”, hiszen alig hat hét múlva megkezdődik a 2026-os szezon barcelonai zárt kapus tesztje. Charles Leclerc Abu-Dzabiban egyértelmű üzenetet küldött a csapatnak: „Most vagy soha” – mondta, ami sokak szerint ultimátumként is értelmezhető.
A monacói pilóta ezzel vélhetően azt jelezte, hogy 2026 lehet az utolsó éve a Ferrarinál, amivel már nyolcadik szezonját töltené a csapatnál. Leclerc gyorsaságát senki sem vitatja – 26 pole pozíciót szerzett a Ferrari színeiben –, de a türelme láthatóan fogytán van. Egyre több pletyka szól arról, hogy 2027-ben az Aston Martinhoz igazolhat, amely a szponzorainak és partnereinek már megígért egy sztárpilótát arra az évre.
A silverstone-i csapatnál Adrian Newey vezetésével komoly átalakítás zajlik, hatalmas összegeket fektetnek be az infrastruktúrába és a szakembergárdába. Az új gyári státuszuk a Honda motorokkal pedig még közelebb viheti őket a csúcsra.
Miközben Hamilton jövője a Ferrarinál egyre valószínűtlenebb, az olasz sajtó inkább Oliver Bearmanre összpontosít, akit sokan a Scuderia következő nagy reménységének tartanak. A fiatal brit pilóta motivációja megkérdőjelezhetetlen:
„Pirosban vezetni az életem célja, ez hajt nap mint nap” – mondta Guilis Toninelli szerint. Hozzátette, hogy örül, hogy az ő generációja már a topcsapatoknál versenyez, és bár kicsit irigy Kimi Antonelli mercedeses lehetőségeire, biztos benne, hogy az ő ideje is eljön.
A Ferrari már áprilisban szinte teljes erővel a 2026-os autóra kezdett fókuszálni, de a Hamilton által említett maranellói belső káosz ismeretében nehéz elképzelni, hogy valóban élen tudnak majd járni az új szabályrendszerben. Daniele Asparisci szerint a 2026-os idény első hat-hét futama után már tisztábban látható lesz, kik uralhatják az új korszakot. Ha a Ferrari nem lesz köztük, akkor a felelősségre vonás sem várat majd sokáig magára – Vasseur sorsa is könnyen megpecsételődhet, hiába írt alá nemrég többéves szerződést.
Bár Hamilton teljesítményét sokan csalódásként értékelik, az olasz média inkább a Ferrarit veszi elő, nem magát a brit pilótát. A kritikák fókuszában a szervezetlenség, a stratégiai hibák és a fejlesztési irány hiánya áll, hiszen egy olyan ikonikus csapattól, mint a Ferrari, egyszerűen elfogadhatatlan a győzelem nélküli év, hét szerény dobogós helyezéssel, kettős kiesésekkel és kizárásokkal tarkítva.
Leclerc azonban még lát reményt a következő szezonban, és úgy véli, hamar eldől, milyen irányt vesz a csapat jövője. „Úgy érzem, mindenki óriási motivációval készül a jövő évre, mert ez egy hatalmas változás, egy óriási lehetőség arra, hogy megmutassuk, mire képes a Ferrari” – fogalmazott. Majd hozzátette: „Ez egy most vagy soha pillanat. Nagyon remélem, hogy jól indítjuk ezt az új korszakot, mert ez meghatározza a következő négy évet is.”
