Hegedűs László|2025. 12. 07. 12:10
A 2025-ös szezonzáró több korszak végét is jelenti a Forma–1-ben.

A 2025-ös Forma–1-es szezon utolsó futama nemcsak a bajnokság lezárását hozza el, hanem több fontos korszak végét is jelenti. Az Abu-Dzabi Nagydíj számos búcsút tartogat, amelyek közül néhány talán örökre megváltoztatja a sportág arculatát.

Renault – véget ér egy fél évszázados történet

Bár az Alpine név 2026-ban is ott lesz a rajtrácson, a francia gyártó már nem saját motorral versenyez majd, hanem a Mercedes ügyfeleként folytatja. Ez azt jelenti, hogy a Renault csaknem ötven év után kiszáll a Forma–1-es motorszállítói szerepből – 1977-ben jelentek meg először saját erőforrással a mezőnyben.

A Renault motorjai több korszakos sikert is hoztak: a Williams, a Benetton, majd később a Red Bull is világbajnoki címeket nyert a francia gyártóval. Éppen ezért különösen fájó, hogy a búcsú nem egy dicsőséges pillanatban történik, hanem a mélyponton.

Már a futam előtt biztossá vált, hogy az Alpine a konstruktőri tabella utolsó, tizedik helyén zárja a szezont – ez pedig nem méltó lezárása a Renault hosszú F1-es történetének.

Sauber – újra eltűnik a név a rajtrácsról

A hinwili csapat jövőre is ott lesz a mezőnyben, de már nem Sauber néven. 2026-tól hivatalosan is Audi gyári csapatként szerepelnek, így ez a hétvége valószínűleg az utolsó, amikor a Sauber név látható a rajtrácson.

Ez persze nem először történik: miután Peter Sauber 1993-ban elindította a csapatot a Forma–1-ben, 2006-tól négy éven át BMW gyári csapatként versenyeztek, majd 2019-től Alfa Romeo néven szerepeltek. A Sauber név csak 2024-ben tért vissza, de úgy tűnik, ez is csak egy rövid epizód volt.

Sokan már most találgatják, vajon egyszer még visszatérhet-e a legendás név – de az biztos, hogy egy korszak most véget ér.

Cunoda utolsó futama – egyelőre

A 2026-os szezon pilótapiaca meglepően nyugodtan alakult, így egyetlen versenyző van, aki (legalábbis egy időre) elköszön a mezőnytől. Júki Cunoda utolsó futamát teljesíti Abu-Dzabiban, miután jövőre Isack Hadjar veszi át a helyét a Racing Bulls-nál. Cunoda a Red Bull tartalékversenyzőjeként marad a sportág közelében, de a versenyzői szerep egy időre háttérbe szorul.

Utoljára csak húsz autó a rajtrácson

Ez lesz az utolsó olyan futam, ahol mindössze húsz autó áll fel a rajtrácsra. 2026-ban ugyanis a Cadillac csatlakozik a mezőnyhöz, így újra tizenegy csapat versenyez majd. A bejelentés szerint Valtteri Bottas és Sergio Pérez is a Cadillac színeiben tér vissza a versenyzéshez, így a mezőny nemcsak bővül, de újra formálódik is.

Búcsú a DRS-től

A 2011-ben bevezetett DRS, vagyis a leszorítóerőt csökkentő rendszer, utoljára lesz használatban a Forma–1-ben ezen a hétvégén. A megosztó technológia, amely sokak szerint mesterséges előzéseket eredményezett, mások szerint viszont izgalmasabbá tette a versenyeket, 15 év után eltűnik a sportágból.

A helyét egy új rendszer, az úgynevezett „Override” mód veszi át 2026-tól, amely több energiát biztosít a követő autóknak. Egyelőre kérdéses, hogy ez mennyire válik be, és hogy a szurkolók vagy a versenyzők visszasírják-e majd a jól ismert nyitható hátsó szárnyat.

Vége a mostani autóknak – és a pattogásnak is?

A 2026-os szabályváltozások nemcsak a motorokat, hanem az autók felépítését is teljesen átalakítják. Az Abu-Dzabi Nagydíj lesz az utolsó verseny, ahol a 2022 óta használt autók szerepelnek. A pilóták többsége nem bánja, hogy búcsút inthet ezeknek a gépeknek.

Az elmúlt években számos versenyző panaszkodott arra, hogy az autók túl merevek, és a híres-hírhedt pattogás is komoly fizikai megterhelést okozott számukra. Ráadásul a szabályokkal elérni kívánt szorosabb versenyzés sem valósult meg maradéktalanul, így sokan már várták a változást.

Az MGU-H is búcsúzik

A 2026-os motorszabályokkal együtt egy technológiai korszak is lezárul, ugyanis eltűnik az MGU-H, az a rendszer, amely a turbó által termelt hőt elektromos energiává alakította. Ez azonban nem jelenti a hibrid technológia végét – épp ellenkezőleg: a következő évtől az elektromos teljesítmény jóval nagyobb szerepet kap a hajtásláncban.

Ezzel együtt egy sikeres együttműködés is lezárul: a Red Bull és a Honda útjai végleg elválnak. A 2026-os szezontól a Red Bull már saját fejlesztésű motorral indul a Ford támogatásával, míg a Honda kizárólag az Aston Martint látja el erőforrásokkal.

A 2025-ös Abu-Dzabi Nagydíj tehát nem csupán egy szezon végét jelenti, hanem egy sor jól ismert név, technológia és korszak búcsúját is. Hogy mit hoz a jövő, azt majd 2026-ban látjuk – de az biztos, hogy a Forma–1 vasárnap este egy kicsit más lesz, mint korábban.

Élő közvetítés