A Forma-1 autók jelenlegi tömege 800 kilogramm, amely közel kétszerese az 1950-es évek gépeinek.

A jelenlegi, 2025-ös Forma-1-es bajnokságban minden versenyautónak kötelezően el kell érnie a minimum 800 kilogrammos tömeget. Az 1764 fontnak megfelelő mérési érték tartalmazza a pilótát és a teljes versenyfelszerelését, azonban nem számít bele az üzemanyag. Érdekesség, hogy a korábbi szezonokhoz képest is történt változás, hiszen a nemzetközi autósport szövetség (FIA) az előző évben érvényes 798 kilogrammról emelte meg az idei határértéket, elsősorban a biztonsági rendszerek fejlesztése és a jelenlegi hibrid erőforrások követelményei miatt.

A versenyhétvégék során a futamok és az időmérő edzések előtt és után egyaránt ellenőrzik a járművek tömegét, hogy megbizonyosodjanak a szabályok betartásáról. Amennyiben egy autó akár egy kilogrammal is a megengedett minimum alá kerül, a versenyző azonnal kizárásra kerül. Pontosan ez történt a 2025-ös Kínai Nagydíjon, amikor Charles Leclerc és Pierre Gasly eredményeit is törölték, miután az üzemanyag leeresztését követően járműveik tömege 799 kilogrammra csökkent.

A mai autók súlya több okból is jelentősen meghaladja a korábbi évtizedek konstrukcióit. A legalapvetőbb változást a biztonsági rendszerek elterjedése hozta, hiszen a 2018-ban bevezetett titán szerkezetű glória önmagában körülbelül 7 kilogrammot nyom, miközben képes ellenállni akár egy emeletes busz nyomásának is. Az erősített töréstesztű karosszériaelemek, a vastagabb túlélőcella és a megerősített oldalpanelek mind-mind grammonként járulnak hozzá a biztonsághoz, ugyanakkor növelik az össztömeget.

Az energiavisszanyerő rendszerekkel kiegészített hibrid erőforrások 2014-es bevezetése szintén komoly súlynövekedéssel járt. A 1,6 literes V6-os turbómotorok mellett akkumulátorcsomagok, kinetikus és hőenergiát hasznosító generátoregységek (MGU-K és MGU-H) kaptak helyet, amelyek közül csak az akkumulátor 20-25 kilogrammot nyom. A komplex elektronika és a hűtőrendszerek további súlyt jelentenek, különösen a korábbi szívó V8-as és V10-es erőforrásokkal összehasonlítva.

2022-től a Forma-1 áttért a 18 colos kerekekre a korábbi 13 colos változatról, ami ugyan javította a gumiabroncsok tartósságát és közúti relevanciáját, de minden kerék-gumi kombináció nehezebb lett, mint korábban. A négy kerékre vetítve körülbelül 14 kilogrammnyi forgó tömeget adott a versenyautókhoz, ami a kocsi szélső pontjain elhelyezkedve mind a teljesítményt, mind a tervezési lehetőségeket befolyásolja.

A fenti tényezők együttesen magyarázzák, miért érték el a valaha 600 kilogramm körüli versenygépek 2025-re a 800 kilogrammos minimumot, ami a következő évi szabályváltozások miatt ismét csökkenni fog.

A 2019-ben bevezetett 80 kilogrammos pilótaszabály az igazságosság jegyében született. Eszerint minden versenyzőnek az üléssel együtt legalább 80 kilogrammot kell nyomnia, ha pedig a pilóta könnyebb ennél, a csapatnak ballasztot kell elhelyeznie a pilótafülke környékén a különbség kiegyenlítésére. A szabály előtt a magasabb pilóták hátrányban voltak, hiszen természetes testsúlyuk miatt a csapatoknak kevesebb lehetőségük volt súlyokat elosztani az autó más pontjain a kezelhetőség javítására.

Az alacsonyabb és magasabb versenyzők közötti különbségek jól szemléltetik a szabály fontosságát. Alex Albon 186 centiméterrel és 74 kilogrammal lényegesen nehezebb, mint a mindössze 159 centiméteres és 54 kilogrammos Cunoda Júki. A szabály hiányában Albon csapata jelentősen hátrányosabb helyzetben lenne a japán pilóta istállójával szemben, pusztán a testalkatbeli különbségek miatt.

Az előírás biztosítja, hogy a teljesítmény a pilóta képességeiből és az autó tervezéséből, ne pedig a fizikai adottságokból származzon. A biztonságot is fokozza, hiszen a ballasztot alacsonyan és központosan helyezik el a pilótafülkében, nem pedig ellenőrizetlenebb területein a karosszériának.

A Forma-1-ben szigorúan veszik a súlylimit betartását. Ha egy autó a verseny után nem éri el a minimális tömeget, a versenyzőt kizárják, függetlenül attól, hol végzett a futamon. A 2025-ös Kínai Nagydíjon mindez két pilótát is érintett: Leclerc az ötödik, Gasly pedig a tizenegyedik helyen ért célba, de mindkét autó tömege 799 kilogrammra csökkent az üzemanyag leeresztése után, ami a kezdeti 800 kilogrammos értékről. Jo Bauer, az FIA technikai delegáltja megerősítette, hogy a mérlegek megfelelően kalibráltak voltak, és az esetet a versenyfelügyelőkhöz továbbította, akik törölték az eredményeket. Leclerc értékes pontokat vesztett, míg az Alpine-tól elvették az idény első pontszerzési lehetőségét.

A csapatok gyakran helyeznek el ballasztot a súlyhatár elérése érdekében, azonban a verseny során bekövetkező incidensek, például az első szárny sérülése vagy az üzemanyag-veszteség a limit alá csökkenthetik az autó tömegét. Mivel a szabály alkalmazása során nincs türelmi sáv, a kizárás automatikus. Ez a szigorú végrehajtás védi a verseny tisztaságát, biztosítva, hogy egyetlen csapat se jusson előnyhöz a FIA technikai szabályzatának 4.1-es cikkelyében meghatározottnál könnyebb autó használatával.

Minden Forma-1-es autót megmérnek az időmérő edzések és a versenyek után a minimumsúly-szabály betartásának ellenőrzésére. Az FIA kalibrált mérlegekkel végzi az ellenőrzéseket a Parc Fermében, és a folyamatot technikai delegáltak felügyelik, akik a csapatok képviselőinek jelenlétében hitelesítik az eredményeket. Az autókat a pilótával együtt mérik, mivel a 800 kilogrammos követelmény magában foglalja mind a járművet, mind a versenyző teljes felszerelését.

Az FIA véletlenszerű súlyellenőrzéseket is végez a szabadedzések során, megakadályozva, hogy a csapatok könnyebb autókkal futhassanak a nem versenyhelyzetekben, olyan adatokat vagy tempót szerezve, amelyek a törvényes súllyal nem lennének lehetségesek. Ezek a szúrópróbaszerű ellenőrzések megerősítik a megfelelés fontosságát minden pillanatban, nem csak a versenyeken.

A 2026-os szabályozás részeként a Forma-1 tervezi a versenygépek súlyának csökkentését. A nemzetközi szövetség megerősítette, hogy a minimális tömeg körülbelül 40-50 kilogrammal csökken majd, így az autók közelebb kerülnek a 750 kilogrammos értékhez. Ez a célkitűzés az autók fürgébbé tételét, a versenyzés minőségének javítását és az elmúlt évtizedben hozzáadott extra tömeg ellensúlyozását szolgálja.

A csökkentést több változtatás kombinációjával érik el: a jelenlegi MGU-H egységet eltávolítják, csökkentve a komplexitást és a súlyt, miközben a karosszéria méretei is módosulnak – az autók keskenyebbek és valamivel rövidebbek lesznek, karcsúsítva a felesleges elemeket. A felülvizsgált aerodinamika során a nehéz leszorítóerőt generáló alkatrészek egy részét könnyebb szerkezetek váltják fel, megkönnyítve az autók követését, míg a keskenyebb gumiabroncsok csökkentik a rugózatlan és forgó tömeget.

Bár a 2026-os autók továbbra is nehezebbek lesznek, mint a múlt könnyű versenygépei, a cél az, hogy visszanyerjenek valamit a modern biztonsági és hibrid technológia miatt elveszített mozgékonyságból. A változások tükrözik a Forma-1 egyensúlyozását: az autók biztonságosak és hatékonyak maradnak, miközben biztosítják, hogy továbbra is izgalmas látványt nyújtsanak.