Hegedűs László|2025. 12. 04. 17:40
A brit világbajnok szerint a jelenlegi F1-es autók a legrosszabbak, amelyekkel valaha versenyzett.

Ahogy a 2025-ös szezon végéhez közeledünk, az Abu-Dzabi Nagydíj paddockjában egyre többen tekintenek előre a 2026-os szabályváltozások felé. Lewis Hamilton is így tett, de közben nem titkolta, mennyire elégedetlen az elmúlt évek technikai irányvonalával. A hétszeres világbajnok szerint a jelenlegi generációs Forma–1-es autók egyértelműen a legrosszabbak, amelyekkel valaha versenyzett.

„Ezeket az autókat egyáltalán nem fogom hiányolni. Nincs bennük semmi, amit sajnálnék. Egyszerűen nem tetszenek” – fogalmazott a brit versenyző, amikor arról kérdezték, mit visz magával ebből a technikai korszakból.

Hamilton 2022 óta csupán két futamgyőzelmet szerzett, és jól láthatóan szenvedett a 2022-ben bevezetett új szabályrendszerrel, amely a talajhatású aerodinamikára épülő autókat hozta vissza a sportba. A brit pilóta elismerte, hogy a változások mindig is komoly kihívást jelentettek számára, de a mostani korszak különösen nehéz volt.

„Nagyon érdekes volt figyelni, hogyan alakul a 2026-os szabályok bevezetése. 2009-ben például minden azon múlt, hogyan értelmezték a csapatok az új előírásokat. Emlékszem, a McLarennél azt mondták, hogy az új szabályok 50%-kal kevesebb leszorítóerőt írnak elő, így mi is ennyivel kevesebbel terveztük meg az autót. Már januárban elértük a kitűzött célt, de amikor elmentünk az első tesztre, kiderült, hogy gyakorlatilag semmi leszorítóerőnk nincs, és óriási hátrányban voltunk. Nagyon sokat tanultam abból az időszakból.”

Ezután felidézte a 2014-es szabályváltást is, amely számára és a Mercedes számára rendkívül sikeres időszakot hozott. „Az a korszak izgalmas volt. Új csapatnál voltam, és már akkor látszott, milyen fantasztikus munkát végeztek a háttérben, különösen a motorfejlesztés terén. A 2017-es autók pedig szélesebbek és erősebbek lettek, több leszorítóerővel – egyszerűen elképesztőek voltak.”

A jelenlegi, 2022-től érvényben lévő autókról viszont már korántsem beszélt ilyen pozitívan. „Ez a generáció talán a legrosszabb, amivel valaha dolgom volt. És őszintén imádkozom, hogy a következő ne legyen még rosszabb ennél.”

A Ferrarihoz 2025-ben csatlakozó brit versenyző azt is elárulta, hogy számára már gyakorlatilag el is kezdődött a 2026-os szezon előkészítése. „Valójában jövő héten már indul is. Persze hónapok óta dolgozunk a háttérben a 2026-os projekten, de most már a szimulátorban is elkezdjük a munkát az új autóval. Emellett jönnek a tesztek a jövő évi gumikkal is.”

„A felkészülés valószínűleg még karácsony előtt elkezdődik, szóval ez lesz az egyik legrövidebb pihenő, amit valaha kaptunk. Nem sok időnk lesz regenerálódni a szezon után.”

Hamilton arról is beszélt, mi kell ahhoz, hogy magabiztosan vághasson neki a következő idénynek. „Át kell tekintenünk, hol tartunk, mi működött jól, és miben kell javulnunk. Már most tudom, mik azok a területek, ahol fejlődnünk kell. Ez részben arról is szól, hogy az év végén leülök a csapattal, és megnézzük, hogyan tudunk hatékonyabbak lenni – legyen szó az utazásról, az időbeosztásról vagy bármi másról.”

Arra a kérdésre, hogy vajon a 2026-os versenyek izgalmasabbak lesznek-e a nézők számára, egyelőre nem tudott biztos választ adni. „Nagyon nehéz megjósolni, milyen lesz. Nem akarok túl sok negatív dolgot mondani, de az biztos, hogy az autók teljesen másképp néznek majd ki, és egyelőre nem tudom, tetszeni fog-e ez az embereknek.”

Ugyanakkor nyitott maradt a pozitív meglepetésekre is: „Lehet, hogy végül kellemesen csalódunk, és az előzések is sokkal látványosabbak lesznek. Talán könnyebb lesz pozíciót cserélni. Egyelőre nem tudom. Kevesebb lesz a leszorítóerő, nagyobb a nyomaték, és ha esőben kell majd versenyezni, az valószínűleg még nehezebb lesz, mint most.”

„Az is lehet, hogy az autók végül jobb tapadást adnak, mint amire számítunk. Tetszeni fog, hogy az egyenesekben visszaváltunk, és különböző turbóbeállításokat használunk. Ez mind hatalmas kihívás, de erről szól a sport: hogy újra és újra próbára tesszük magunkat. Ha mindig ugyanazt csinálnánk, az túlságosan egyszerű lenne.”

Élő közvetítés