Amikor Lewis Hamilton januárban először lépte át a maranellói gyár kapuit, magával hozta a Mercedesnél töltött tizenegy év tapasztalatát és a működési kiválóság iránti elkötelezettségét. Az elmúlt hónapok azonban rávilágítottak, hogy nem minden az elvárásainak megfelelően alakul az olasz istállónál.
A brit pilóta ismét egy részletes jelentést juttatott el a Ferrari vezetőségéhez, amelyben sürgős változtatásokat javasol. A problémák nem kizárólag az SF-25 teljesítményével kapcsolatosak, hanem azzal is, ahogyan a csapat kezeli a versenyhelyzeteket. A Corriere della Sera információi szerint különösen kritikus pont Matteo Togninalli szerepe, aki a pályán zajló tevékenységekért felel.
Bár a Ferrari cáfolta a szingapúri hírt, miszerint feszült vita alakult volna ki Togninalli és Fred Vasseur csapatfőnök között, az olasz lap szerint a bizalom megingott a szakember iránt, különösen a kínai dupla kizárás után. Hamilton többször is utalt rá, hogy a "végrehajtás" terén komoly hiányosságokat tapasztal a csapatnál.
A Mercedes kötelékében eltöltött évek alatt Hamilton megszokta a legmagasabb szintű működési standardeket, amelyeket Maranellóban egyelőre nem talál. A problémák egyik sarkalatos pontja az időmérő edzéseken való szereplés, ami Bakuban különösen szembetűnő volt. A modern Forma–1-ben rendkívül összetett feladat a gumik megfelelő működési tartományba hozása és ott tartása.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az időmérőkön nem mindig egyértelmű a gumikeverék választása, hiszen bizonyos körülmények között a közepes keverék gyorsabb lehet a lágyaknál. A kaotikus bakui időmérőn több csapat is küszködött, de a Ferrari esetében gyakran az az érzése az embernek, hogy több maradt a pakliban.
A mai Forma–1-ben nem elég csupán a szimulátorban elvégezni a házi feladatot és megtalálni egy jó alapbeállítást. Ez csak az alapja egy hosszabb folyamatnak. A legpontosabb szimuláció sem képes reprodukálni a pálya minden apró részletét, és a jelenlegi technikai szabályok mellett számos olyan jelenség van, amit virtuálisan lehetetlen modellezni.
A Red Bull sikerei is azt mutatják, mennyire fontos a pályán szerzett tapasztalatok megfelelő kiértékelése. Laurent Mekies irányítása alatt a csapat sokkal inkább támaszkodik az empirikus értékelésekre, miközben Max Verstappen visszajelzéseit is komolyan veszik. Ha a Ferrari gyakran teljesítményplatót tapasztal péntektől szombatig, az nem csak az SF-25 platformjának irányítási problémáiból ered.
A Corriere della Sera szerint Hamilton újabb jelentésében a változások szükségességére hívja fel a figyelmet. A brit pilóta azért koncentrál a pályán végzett munkára, mert az autó teljesítményével kapcsolatos alapvető problémák már nem orvosolhatók ebben az évben. A nyári szünetben bevezetett hátsó felfüggesztés és padlólemez fejlesztések sem hozták meg a várt eredményt, ami nem jó előjel a következő technikai korszak kezdete előtt.
Sokan kérdezhetik, hogyan kapcsolódik az idei munka a 2026-os szabályváltozásokhoz, azonban egyrészt bizonyos mechanikai és gumikkal kapcsolatos aspektusok függetlenek a szabályoktól, másrészt a hatékony fejlesztések azt jelzik, hogy jól működik az adatok és a belső folyamatok közötti korreláció. A 2026-os év számos, a Ferrari körül lebegő kérdésre választ ad majd, kezdve a pályán végzett munka hatékonyságával.
