Lewis Hamilton 2025-ös ferraris debütálása messze nem alakult olyan ígéretesen, mint ahogyan azt sokan várták. A sportág történetének egyik legsikeresebb versenyzője a Forma–1 legeredményesebb csapatához szerződött, a kombináció papíron verhetetlennek tűnt – a valóság azonban korántsem ilyen fényes.
A brit klasszis szezonja kiábrándító statisztikákkal szolgál: sem futamgyőzelmet, sem pole pozíciót, de még csak dobogós helyezést sem tudott elérni. Egyedüli említésre méltó eredménye a Kínai Nagydíj hétvégéjén aratott sprintgyőzelem, ami azonban nem igazán felel meg egy hétszeres világbajnok által támasztott elvárásoknak.
Leclerc-hez mérve is nagy a lemaradás
A rendelkezésre álló adatok azt mutatják, hogy Hamilton tempóban is jelentősen elmarad csapattársától, Charles Leclerc-től. Az időmérők során mért legjobb köridők átlaga alapján a monacói pilóta 0,235 másodperccel volt gyorsabb körönként. A versenytempót tekintve pedig még nagyobb a különbség, Hamilton átlagosan 0,249 másodperccel volt lassabb csapattársánál.
Mindezt összevetve az elmúlt évek tapasztalataival, felmerül a kérdés: sportértéket tekintve valóban megérte Hamilton leszerződtetése?
Carlos Sainz, aki 2024-ben utolsó évét teljesítette a Ferrarinál, jóval közelebb tudott kerülni Leclerc-hez. Az akkori szezonban időmérős lemaradása mindössze 0,027 másodperc volt, míg a versenyeken átlagosan 0,046 másodperccel maradt el csapattársától körönként. Ezek az értékek jól mutatják, hogy a spanyol lényegesen szorosabb csatát vívott Leclerc-rel, mint amit Hamilton nyújtani tudott 2025-ben.
A különbség még szembetűnőbb, ha figyelembe vesszük, hogy az elemzések szerint Hamilton az egész idényben közel két tizeddel lassabb, mint amilyen Sainz volt egy évvel korábban.
Az alkalmazkodás tényezője
Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy Hamilton az első évét tölti a Ferrarinál, míg Sainz 2024-ben már negyedik szezonját futotta a Scuderiánál. Az új csapathoz való alkalmazkodás a Forma–1-ben jelentős szerepet játszik, ezt a tapasztalatot pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni.
A spanyol versenyző első ferraris szezonja, a 2021-es év jó összehasonlítási alapot kínál. Bár pontok tekintetében legyőzte Leclerc-t (164,5 vs. 159), tempó szempontjából akkor is hátrányban volt. Az időmérőkön 0,184 másodperces, a versenyeken pedig 0,193 másodperces átlagos lemaradást mért nála a csapat.
A következő évek során Sainz képes volt közel másfél tizedet javulni, ami jól szemlélteti, mekkora jelentősége van a csapathoz szokásnak és a folyamatok kiismerésének. Ez a fejlődési lépcső Hamilton esetében még hiányzik, ugyanakkor így is kijelenthető, hogy Sainz első ferraris éve is jobban sikerült, mint a brité.
Az eddig látottak alapján nem lenne meglepő, ha sokan úgy vélekednének, hogy sportérték szempontjából jobban járt volna a Ferrari, ha megtartja Sainzot. A spanyol versenyző teljesítménye jóval közelebb állt Leclerc-éhez, miközben mélyen beágyazódott a csapat működésébe.
Hamilton jelenlegi számai inkább Sebastian Vettel utolsó ferraris éveit idézik, mintsem egy friss világbajnoki esélyes bemutatkozását. Ugyanakkor nem lehet kizárólag a pályán nyújtott teljesítmény alapján megítélni Hamilton leigazolását, ugyanis a sportág történetének legsikeresebb versenyzője komoly marketingértéket képvisel.
A Ferrari globális márkaereje és vonzereje szempontjából Hamilton neve komoly nyereséget jelent, még ha ennek ára vélhetően sokszorosa is Sainz fizetésének.
