A Sao Pauló-i hétvége után újra fellángolt a vita azokról a versenyirányítási irányelvekről, amelyek alapján Oscar Piastri büntetést kapott az Andrea Kimi Antonellivel és Charles Leclerc-rel történt rajt utáni hármas ütközés miatt. Johnny Herbert, aki korábban maga is dolgozott F1-es stewardként, a Stay on Track podcastben részletesen beszélt arról, miért nem ért egyet a jelenlegi szabályozással.
A McLaren ausztrál pilótájának nehéz hétvégéje volt Interlagosban, ugyanis a Sprinten a falban kötött ki, a vasárnapi versenyen pedig végül az ötödik helyig tudott felzárkózni. Ezzel szemben csapattársa, Lando Norris hibátlan hétvégét teljesített, és jelentős előnyre tett szert a világbajnoki összetettben.
Herbert szerint a Piastri–Antonelli–Leclerc incidens tökéletes példája annak, miért működik rosszul az a guideline-rendszer, amely alapján a stewardok megítélik az ütközéseket.
„Amikor steward voltam, mindig ott voltak ezek az iránymutatások, amelyeket a csapatok és a versenyzők is átbeszélnek” – idézte fel, majd hozzátette, hogy ő soha nem kedvelte ezt a rendszert, ugyanis szerinte túlzottan mesterséges szabályokat erőltet a versenyhelyzetekre.
„Ez csak egy guideline, ami azt határozza meg, hogyan kell értékelni az előzéseket vagy bármilyen manővert a futam során. Sosem szerettem, ugyanis folyton az volt bennem, hogy miért kell külön szabályokat fabrikálnunk, amikor a Forma–1-es pilóták a világ legjobbjai.”
A volt versenyző Antonelli rajtjáról is beszélt. „Kimi elindul, kialszanak a lámpák, és öt méteren belül érzed, hogy jó vagy rossz rajtot fogtál-e. Ő is látta, hogy Lando jobban eljött, belenézett a tükörbe is. Mindent nem látsz, de elég jó képet kapsz róla. Oscar jól kapta el a rajtot, Charles szintén, és ez Antonellinek is feltűnt.”
Herbert szerint az is jól látható, hogy Piastri tisztában volt azzal, mekkora esély kínálkozik egy belső íves előzésre.
„Már a féktáv előtt nagyon közel volt hozzá, nem teljesen egyvonalban, de majdnem. Kimi pontosan tudta, hogy Oscar megpróbálja. És amikor elérik az apexet… nos, ez az, amiért sosem szerettem a kanyarcsúcsponthoz kötött szabályozást” – mondta, jelezve, hogy szerinte az előzés nem a csúcspontnál dől el, hanem jóval korábban.
A brit úgy véli, Antonelli túl szűken fordult be, és több helyet is hagyhatott volna a McLarennek, amely elkerülhette volna az ütközést. Ezzel részben összecseng Charles Leclerc véleménye, aki a futam után nem volt hajlandó kizárólag Piastrit hibáztatni a kieséséért. A Ferrari pilótája jelezte, hogy a jelenlegi szabály, miszerint az előző autó első tengelyének vonalába kell kerülni az előzés érvényességéhez, sokszor életidegenül hat a valós versenyhelyzetekben.
A stewardok végül mégis Piastrit találták vétkesnek, ami Norrisnak különösen jól jött a bajnoki csata szempontjából. Herbert szerint azonban „nem biztos, hogy ez a döntés hosszú távon igazságos képet ad” a világbajnoki harcról.
