Hegedűs László|2025. 12. 02. 08:47
Több csapatfőnök is értetlenül állt a McLaren katari döntése előtt.

A katari Nagydíj egyik legmeghökkentőbb stratégiai húzását a McLaren mutatta be, amikor egyedüliként nem küldte ki versenyzőit a bokszba a hetedik körben beküldött biztonsági autó alatt. A döntés súlyos következményekkel járt: Oscar Piastri a győzelmi esélyét, Lando Norris pedig egy biztos dobogós helyezést veszett el emiatt.

A Red Bull csapatfőnöke, Laurent Mekies sem titkolta meglepődöttségét. „Igen, meglepett minket a döntésük. Persze utólag mindig könnyű okosnak lenni, de mi előre eldöntöttük, hogy ha a hetedik körben jön a biztonsági autó, akkor kiállunk. Hogy náluk mi volt a gondolatmenet, azt nem tudom megítélni” – mondta, majd hozzátette, hogy számukra ez egyértelmű forgatókönyv volt.

Hasonló véleményen volt az Aston Martin vezetője, Mike Krack is, aki szerint a McLaren döntése nemcsak merész, hanem kockázatos is volt.

„Igen, nagyon meglepett. Rengeteg előkészület előzi meg ezeket a versenyeket, és ilyenkor különösen figyelni kell az olyan extrém helyzetekre, mint a biztonsági autó és a maximális etaphossz. Az, hogy mindenki kiállt, kivéve két autót, elég egyértelművé teszi, hogy ez valószínűleg hiba volt” – fogalmazott, majd hozzátette, hogy ők már a reggeli eligazításon is hosszasan beszéltek a hetedik körös biztonsági autó lehetőségéről.

A Ferrari csapatfőnöke, Fred Vasseur szerint már a futam előtt is világos volt, hogy a hetedik kör lehet a legrosszabb forgatókönyv.

„Azt mondtuk a verseny előtt, hogy a legrosszabb eset az, ha a hetedik körben jön a biztonsági autó, mert akkor még 50 kör van hátra. Ilyenkor mindenki kiáll, majd a 32. kör környékén újra. Őszintén szólva nem értettem, miért nem álltak ki, számomra teljesen egyértelmű volt. Talán attól tartottak, hogy a bokszutcában egymás útjába kerülnek, és ezzel egyikük előnyt szerez, de őszintén szólva nem akarok találgatni” – mondta Vasseur.

A Williamsnél legalább eljátszottak a gondolattal, hogy eltérnek a többségtől. James Vowles elárulta, hogy Alex Albon esetében megfontolták, hogy kint tartják, mivel a thai versenyző akkoriban nem állt pontszerző helyen, és az előzés is nehéz volt Katarban.

„Mindent előre meghatároztunk, és nem tértünk el a tervtől. Albon esetében volt egy élő vita, hogy próbáljunk-e valami mást, de végül úgy döntöttünk, hogy ki kell állnia, mert 16 másodperccel gyorsabb volt a kerékcsere. Végül ez bizonyult a helyes döntésnek” – magyarázta a Williams csapatfőnöke.

A McLaren oldaláról Andrea Stella próbálta megindokolni a döntést, amely sokak szerint a győzelembe került. Elmondása szerint nem számítottak arra, hogy a teljes mezőny kiáll, és attól tartottak, hogy a bokszkiállás során jelentős pozíciókat veszítenek, illetve beragadnak a forgalomba. A valóságban azonban éppen az ellenkezője történt: a verseny újraindítása után már nem tudták ledolgozni a hátrányukat.

A McLaren így annak ellenére sem tudott nyerni, hogy a hétvégén messze a leggyorsabb autóval rendelkeztek. Piastri végül második lett, Norris pedig csak negyedik, miközben Verstappen újabb győzelmével életben tartotta bajnoki esélyeit. Az idényzáró Abu-Dzabi Nagydíj előtt Norris 12 ponttal vezet a holland előtt, Piastri pedig 16 pontos hátrányban van, így 2010 óta először három pilóta is eséllyel száll harcba a világbajnoki címért az utolsó futamon.

Élő közvetítés